Hvilken styrking vil man få ved innføring av felles nødnummer og samlokalisering av 110, 112 & 113
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132190Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne prosjektoppgaven har vi sett på hvilken styrking av beredskapen man vil kunne oppnå ved å innføre et felles nødnummer i Norge og at 110,112 & 113 sentralene blir samlokalisert.
Til dette arbeidet har vi først tatt for oss aktuell teori knyttet opp mot funksjonen som operasjonssentralene har, og videre har vi sett på noen reelle hendelser for å belyse enkelte svakheter ved dagens organisering av nødmeldetjenesten. Hendelsene består av terrorangrepet 22.juli 2011, en drukningsulykke på Sunnmøre i 2011, samt et overdosedødsfall i Bergen i 2008. Vi har så tatt for oss rapporten “Forslag til fremtidig organisering av nødmeldetjenesten”, utarbeidet av en interdepartemental arbeidsgruppe nedsatt av Stortinget i 2008. Rapporten inneholder arbeidsgruppens utredning til hvordan en ordning med ett felles nødnummer for brann, helse og politi kan organiseres. Som følge av denne rapporten har det blitt startet opp et pilotprosjekt i Drammen som skal prøve ut den nye nødmeldetjenesten. Vi har sett på status på dette prosjektet, og gjennomført intervjuer av to ansatte ved sentralen i Drammen for å høre om deres erfaringer så langt.
I oppgaven drøfter vi så styrker og svakheter med innføring av ett felles nødnummer, og samlokalisering av nødsentralene. Forbedringspotensialet i forhold til dagens organisering er belyst, og dersom man er bevisst på sårbarhetene som er tatt opp så vil man lettere kunne begrense disse.
Arbeidet med oppgaven har bidratt til følgende konklusjon:
Beredskapen i Norge vil bli styrket gjennom at nødetatene får tettere samarbeid og bedre kommunikasjon seg imellom. Misforståelser vil i stor grad unngås ved at alle tre nødetatene får samme informasjon til samme tid, fra samme kilde. Ved en slik organisering så er det ikke behov for trippelvarsling mellom nødsentralene, og man unngår tap av livsviktig tid som kan gå tapt ved at publikum ringer feil nødnummer. Det vil være en forenkling for publikum at det bare er ett nødnummer å forholde seg til, nemlig 112. Nødsentralene får økt kapasitet, og en oppnår en sterkere tverrfaglig kompetanse blant operatørene som skal fatte beslutninger. En felles nødsentral vil også ha bedre oversikt over disponible ressurser til enhver tid.
Beskrivelse
Prosjektoppgave i risiko, sårbarhet og beredskap, 2012