Master i realfagenes didaktikk deltid M2REALD
Nye registreringer
-
En analyse av lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag i videregående skole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hva som kjennetegner matematikkoppgaver i lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag (1P-Y) i videregående skole. Matematikkoppgavene har blitt undersøkt med tanke på ... -
En analyse av yrkesrettingen i to lærebøker for matematikk 1P-Y
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er det gjennomført en lærebokanalyse av lærebøkene Sinus og Mønster for matematikk 1P-Y helse- og oppvekstfag. Hensikten med studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene yrkesretter matematikken. ... -
Kognitive krav i oppgaver innenfor funksjonstemaet i matematikklæreverk på 10. trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen er det blitt gjennomført en innholdsanalyse av oppgavedelene innenfor kapitlene som omhandler funksjoner i lærebøkene Maximum 10 og Matematikk 10 for 10. trinn for å undersøke forhold knyttet til ... -
Hva fire ungdomsskolelærere fremhever som sentralt ved bruken av semistrukturert mathematical problem posing i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien har som mål å finne ut hva matematikklærere på ungdomstrinnet tenker rundt bruk av semistrukturert mathematical problem posing (MPP) i egen undervisning. Problemstillingen som studien søker å finne svaret på ... -
Djupe mål i naturfag
(Master thesis, 2023)Djupnelæring er eit tydeleg fokus i norsk skule, synleg i den nye læreplanen, forarbeidet til den nye læreplanen og i forskingslitteraturen. Forståinga av djupnelæring er ulik. Det er også ulikt kva som er rekna som ... -
Ungdomsskolelæreres undervisning -og vurdering av elevers kompetanse i naturfag.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er avsluttende del av masterstudiet i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Mitt forskningsarbeid er rettet mot naturfaglærere på ungdomstrinnet. Min problemstilling er: “Ungdomsskolelæreres ... -
Bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble et nytt læreplanverket LK20 innført i norsk skole og bærekraft fikk en enda tydeligere rolle. For at elevene skal kunne ta miljøvennlige og bærekraftige må elevene utvikle en handlingskompetanse. Da trenger ... -
Hvordan bruker naturfaglærere spontane støttestrukturer i dialoger og hvordan kan dette fremme elevenes dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i realfagenes didaktikk handler om hvordan naturfaglærere bruker spontane støttestrukturer i dialoger med elevene. Hensikten med studien var å undersøke hvilke støttestrukturer lærerne brukte, og hvordan ...