Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
Nye registreringer
-
Utvikling av partikkelforståelse på barnetrinnet - En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Refleks
(Master thesis, 2023)Samtidssamfunnet gjennomgår kontinuerlige endringer, og det er en forventning om at fremtiden vil bringe med seg økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer av uante dimensjoner. Derfor er utdanning i dag mer avgjørende ... -
Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen: En litteraturstudie med systemperspektiv
(Master thesis, 2023)Gjennom en konfigurativ litteraturstudie utforskes hva slags emosjonelle ressurser som kan fremme en lærerpraksis i tråd med føringer om kjærlighet. Kjærlighet i denne oppgaven forstås som en andre-orientert kjærlighet der ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
“Why on earth am I an English teacher? I am terrified of it.”: A study of teachers experiencing English speaking anxiety in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærere som opplever muntlig språkvegring i engelsk når de underviser i norsk grunnskole. Å snakke foran forsamlinger har vist seg å være den mest skremmende faktoren innenfor ... -
Nyankomne elever og opplæringen i grunnleggende norsk - et klasseromsperspektiv med fokus på læreren som tilrettelegger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å utforske den grunnleggende norskopplæringen som nyankomne elever får når de ankommer norske skoler. Jeg så nærmere på et delvis-integrert innføringstilbud der elevene var både i ... -
Bildeboka som døråpner til emosjonelt utfordrende tema: Fjerdeklassingers refleksjoner rundt bildeboka Dagen av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus
(Master thesis, 2023)Min masteroppgave ser på småskoleelevers refleksjoner og tolkninger rundt bildeboka Dagen, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus. Dagen har potensial til å treffe både barn og voksne med sin alvorlige ... -
Samarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som ... -
Kritisk tenking i lærebokoppgaver i naturfag for 1.-4. trinn.
(Master thesis, 2023)Evnen til kritisk tenking er en sentral kompetanse som det vil bli stadig mer behov for i samfunnet og arbeidsliv i framtida. Derfor er det viktig at elever utvikler ferdigheter for kritisk tenking i skolen. Dette vises ... -
Analyse av norske matematiske læreverk på 5.trinn med utgangspunkt i potensielle kognitive krav og type svar
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg analysert fem ulike norske læreverk på 5.trinn. Formålet med oppgaven var å se hva slags type potensielle kognitive krav og type svar som svar å finne i de ulike læreverkene. Jeg undersøkte også ... -
"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes ... -
Relasjonsbygging og elevers psykiske helse. En kvalitativ studie om læreres erfaringer fra hjem-skole-samarbeidet.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er relasjonskompetanse sett fra lærernes ståsted. Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er spørsmålet om hvordan lærere erfarer at hjem-skole-samarbeidet påvirker elevens ... -
How teachers adapt their teaching to facilitate the learning of writing skills for students with dyslexia.
(Master thesis, 2023)I denne studien er det gjennomført kvalitative intervjuer med lærere som har jobbet som engelsklærere og hatt ansvar for opplæringen av elever med dysleksi. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere tilpasser undervisningen ... -
Dyp læring og dannelse av fremtidens bærekraftborgere – en analyse av læreplanen i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av læreplanen i naturfag som undersøker hvordan spenningene mellom tverrfaglighet og faglig prioritering utspiller seg, og hvilke konsekvenser dette kan ha for læringen ... -
Lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, tilknyttet Grunnskolelærer 1-7. Oppgavens tema er lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel. Elevers egen ... -
Forståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot ... -
Matematikkvansker Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpe en elev på 3.trinn med matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Både læreren og spesialpedagogen har matematikk i utdanningen, men de har ingen spesiell utdanning om matematikkvansker eller bruk av konkretiseringsmateriell. For å kunne identifisere elever med matematikkvansker er det ... -
Lek i skolens begynneropplæring -en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i skolens begynneropplæring. I oppgaven, som er en litteraturstudie, analyseres tre fagfellevurderte artikler innhentet gjennom et strukturert litteratursøk. Ved å ta utgangspunkt i ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
"Jeg kan lese!" En kvalitativ studie av fire læreres oppfatning om betydningen av lesemotivasjon og tilpasset opplæring i den første- og andre leseopplæringen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Innlandet 2023. En sentral del av dette studiet er å lære om den første- og andre leseopplæringen. Min egen arbeidspraksis har gjort meg ...