God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
Håland, Kjersti Sørmoen; Løken, Gro Helstad; Holth, Anne Cathrine; Merkelbach, Friederike; Nordahl, Sigrid Øyen
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118616Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette prosjektet hadde en varighet på 5 år og ble avsluttet våren 2023.
Vi har forsøkt gjennom denne rapporten å drøfte og belyse ulike perspektiver knyttet til målene for God opplæring for alle, om at alle skal oppleve å være inkludert i fellesskapet og få utnyttet sitt potensiale for utvikling og læring. Når inkludering forstås som en grunnleggende tenke- og handlemåte, som skal prege alle valg som gjøres i barnehage og skole (Nordahl m.fl., 2018), er inkludering ikke noe man kan sjekke ut for endelig måloppnåelse. Inkludering skal prege alt vi gjør hver dag i møte med barna og elevene.
Det er særlig fire funn vi vil løfte fram som høydepunkter:
• Barnehageresultatene viser stor framgang på nesten samtlige områder i spørreundersøkelsen,
fra T1 til T3.
• Det er mye felles kompetanse og holdninger som er utviklet gjennom disse 5
årene på tvers av kommuner, barnehager, skoler og mellom ansatte.
• Lærerne opplever samarbeidet med PPT Ytre Helgeland svært godt, og det har
vært en positiv økning og svært god skåre hele veien fra T1 til T3.
• Foreldrene viser økt tilfredshet når det gjelder dialog og involvering i både barnehage
og skole fra T1 til T3.