• «Jeg vil være meg»* 

      Bønå, Gro-Marlene; Hallem, Ingvild Ødegård (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: «Jeg vil være meg»/«I want to be myself». Problemstilling: «Hvordan ivareta eksistensielle behov hos unge pasienter med cancer i palliativ fase?» Bakgrunn: Vi valgte temaet på bakgrunn av to biografier vi har ...
    • Jeg vil, jeg vil - og jeg får det til! 

      Ane-Kari Øhman-Noén (Master thesis, 2023)
      Hensikten med dette prosjektet er å få fram elevens perspektiv på sammenhengen mellom skolens tilrettelegging og elevens egen motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring. Det jeg var ute etter var elevens synspunkt ...
    • «Jeg ønsker det egentlig, men vet ikke hvordan». En kvalitativ studie om sosial interaksjon for ungdom med kort botid i videregående skole. 

      Hägg-Ottesen, Therese (Master thesis, 2017)
      Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan sosial interaksjon og relasjoner oppleves i den videregående skolen for ungdom med kort botid. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen er som ...
    • ”Jenta mi, slapp av!” En litteraturstudie om stress 

      Sørhagen, Ida Karine (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Temaet for oppgaven er unges, særlig jenters, økende rapportering om psykiske vansker og utfordrende hverdagsliv. Dette er et tema som har vært mye diskutert og debattert i ulike forum, men som allikevel ikke synes ...
    • Jenter i kroppsøving 

      Andersen, Birte Endal (Bachelor thesis, 2015)
      Denne oppgaven vil belyse hvorfor jenter generelt gjør det svakere karaktermessig i faget kroppsøving i forhold til gutter, og hvilke faktorer som er med på å påvirke hvorfor de gjør det svakere. Problemstillingen for denne ...
    • Jenter med diagnose ADHD i skolen 

      Dystvold, Berit (Master thesis, 2009)
      Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ...
    • Jews and Judaism in Norway today 

      Herberger, Tyson John (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      This address was given as part of a podium discussion on Judaism in Norway today held at the Jewish Museum in Oslo on 4 March 2018. Other participants in the panel were Rabbi Lynn Feinberg (Jewish Renewal movement), Rabbi ...
    • Jo bedre vi er sammen: Ottestadmodellen – bryet verdt? 

      Ødbehr, Liv Skomakerstuen; Heia, Morten; Haugen, Anne R.; Sandvold, Tone (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I 2005 ble det tatt i bruk en modell for planlagte samtaler med pårørende ved Ottestad sykehjem. I undersøkelsen evalueres modellens kvalitet i forhold til tre faser: innledningsfasen, samarbeidsfasen og ...
    • ”Jo mer du forteller om deg selv, jo mer kamuflert blir du” Selvframstilling i Tomas Espedals Imot naturen (notatbøkene) 

      Lindstad, Marit (Master thesis, 2014)
      Norsk: Forfatteren Tomas Espedal debuterte for over 25 år siden, men hadde ikke sitt kommersielle gjennombrudd før i 2006. Han har til nå gitt ut tolv bøker, og er i dag både prisbelønt og oversatt til flere språk, selv ...
    • Jo mere vi er sammen... : Tverrsektorielle samarbeidsavtaler med UH-sektoren for en kunnskapsbasert utvikling i NAV 

      Hagaseth, Ingjerd Thon (Master thesis, 2020)
      Stortingsmeldingen «NAV i ny tid» pekte på behovet for en mer kunnskapsbasert utvikling av NAV, blant annet gjennom en tettere samhandling med forsknings- og utdanningssektoren. Denne studien ser nærmere på avtalene NAV ...
    • Job Satisfaction among Occupational Therapists Employed in Primary Care Services in Norway 

      Bonsaksen, Tore; Horghagen, Sissel; Arntzen, Cathrine; Gramstad, Astrid; Stigen, Linda (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The aging population will place healthcare services under considerable strain in the years ahead. Occupational therapists play a vital role in securing sustainable healthcare services and are increasingly employed by ...
    • Job satisfaction among psychomotor physiotherapists in Norway 

      Rosenberg, Marte Kimo; Bonsaksen, Tore (Peer reviewed; Journal article, 2022-08-29)
      The objective of the study was to investigate (i) levels of job satisfaction among employed and self-employed psychomotor physiotherapists in Norway and (ii) factors associated with job satisfaction. Although there are ...
    • "Jobben vår er å gå på skolen, på en måte." : En kritisk drøfting av elevens rolle i skoleorganisasjonen. 

      Usterud, Guro H. (Master thesis, 2019)
      I denne oppgaven er temaet elevens rolle i skoleorganisasjonen, og i hvilken grad den er påvirket av bestemte politiske ideer. Problemstillingen er: Hva kjennetegner elevens rolle i skoleorganisasjonen? Hvordan kan man ...
    • Jordarbeidingsmetoder til korn 

      Sæther, Ole Kristian (Bachelor thesis, 2020)
      Jordarbeidingsmetoder til korn er en oppgave om jordarbeidingsmetoder for korn med et søkelys på marin leire. Problemstillingen min er; «hvordan kan man forbedre kornavlingene på Romerike gjennom forbedret jordarbeiding?». ...
    • Jordarbeidingsteknikker for kornproduksjon på Romerike 

      Jensen, Andreas Rudshaug (Bachelor thesis, 2020)
      Til kornproduksjon kan man velge mellom tradisjonell eller redusert jordarbeiding for å gjøre jorda klar til en ny sesong. Man kan velge å pløye eller bare bruke harv rett i stubben. Av harver kan man velge mellom skåler, ...
    • Jordbrukspolitikk, kulturlandskap og gjengroing : hvilke konsekvenser har jordbrukspolitikken i perioden 1976-2012 hatt for kulturlandskapet? 

      Rustad, Lisbet (Master thesis, 2014)
      Landskap omgir oss overalt, om vi er i byen, på fjellet, ved sjøen eller på landet. Landskap er i kontinuerlig endring, og mange endringer er resultat av uavhengige enkeltavgjørelser. Eksempler er når en grunneier anlegger ...
    • Juleavslutninger i skolen - et inkluderende fellesarrangement? 

      Øverlien, Mina; Kjørven, Ole Kolbjørn (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen rapporteres det fra en kvalitativ studie om juleavslutninger ved en norsk barneskole. Basert på observasjoner og lærerintervjuer undersøker den hvordan juleavslutninger foregår og hvilke refleksjoner de ...
    • Juleavslutninger i skolen – et inkluderende fellesarrangement? 

      Øverlien, Mina (Master thesis, 2017)
      Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker juleavslutninger som et inkluderende fellesarrangement, og problemstillingen lyder som ...
    • Jus Contra Bellum in Cyberspace and the Sound of Silence 

      Leiss, Johann Ruben (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This article explores the (in)activity of many States in contributing to the interpretative clarification of ‘how’ jus contra bellum applies in cyberspace, its negative repercussions for the work of the United Nations Group ...
    • “Just because it's fun, it's not without purpose”: Exploring the blurred lines of physically active learning 

      Mandelid, Mathias Brekke; Thurston, Miranda; Reinboth, Michael Sæther; Resaland, Geir Kåre; Tjomsland, Hege Eikeland (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      While physically active learning has been positioned as a research field that deals with physical activity and learning, little attention has been given to pedagogy. This study aimed to explore teachers as constitutive of ...