Blar i Brage INN på forfatter "Kulbrandstad, Lise Iversen"
-
Andrespråkslesing: Et blikk på forskning fra Skandinavia
Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2002) -
Forskning på andrespråkslæreres oppfatninger
Kulbrandstad, Lise Iversen; Ljung Egeland, Birgitta; Nordanger, Marte; Olin-Scheller, Christina (Peer reviewed; Journal article, 2020)Spørsmålet om hva som påvirker læreres profesjonelle praksiser, har fått stadig mer oppmerksomhet de siste årene. En forskningsretning som har økt i omfang, er studier av hvordan læreres oppfatninger av ulike sider ved ... -
Fra arbeidsskrift til tidsskrift. En analyse av de første tretti årene av NOA. Norsk som andrespråk.
Kulbrandstad, Lise Iversen (Journal article; Peer reviewed, 2015)Det første nummeret av NOA. Norsk som andrespråk ble utgitt i 1985 ved det som den gangen het Institutt for norsk som fremmedspråk ved Universitetet i Oslo. Bakgrunnen var blant annet et behov for å få publisert ... -
Fra lytting til skriving i naturfag: Utforsking av en litterasitetsaktivitet i flerspråklige klasser på mellomtrinnet
Book, Pauline; Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 2021)En stor del av undervisningstiden i norske naturfagklasserom går med til at elever lytter til læreren. Mange flerspråklige elever opplever det som utfordrende. I denne artikkelen utforskes en aktivitet som legger til rette ... -
Framveksten av et profesjonsrettet lærerutdanningsfag i norsk – nasjonale linjer og bidrag fra Hedmark.
Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lars Anders (Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk: Sammendrag av konferanseinnlegg og program
Kulbrandstad, Lise Iversen; Randen, Gunhild Tveit; Kulbrandstad, Lars Anders (Notat;6/2004, Working paper, 2004)Norsk: Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk arrangeres ved Høgskolen i Hedmark 18.-19. november 2004. Dette er sammendrag av innleggene ved konferansen og konferansens program. -
Hvilket bilde gir norsk barne- og ungdomslitteratur av innvandrere som språkbrukere?
Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 1997)"Barne- og ungdomslitteraturen spiller en særskilt rolle og har mange ulike funksjoner i grunnskolens undervisning" slår Lise Iversen Kulbrandstad fast, før hun ser på hvilke didaktiske problemstillinger som oppstår når ... -
Inclusion in parent-teacher relationships: A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts
Thyness, Hilde (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;38, Doctoral thesis, 2024)Abstract English: This article-based doctoral thesis investigates the roles of language and media practices for processes of inclusion and exclusion in relationships between majority language speaking teachers and parents ... -
Kraftfull kunnskap - en studie av temaet språk og migrasjon i svenske og norske lærebøker på mellomtrinnet
Kulbrandstad, Lise Iversen; Ljung Egeland, Birgitta (Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk
Kulbrandstad, Lise Iversen (Acta humaniora;30, Doctoral thesis, 1998)Avhandlingen er en kasusstudie av fire innvandrerungdommer som leser læreboktekster i samfunnsfag på norsk. Ungdommene har gått mellom fem og åtte år på skole i Norge og har gode muntlige norskferdigheter. Studien viser ... -
Lesing på papir og skjerm
Kulbrandstad, Lise Iversen (Rapport;12/2000, Research report, 2000)Norsk: Barn og unge som vokser opp i dag, møter et bredt spekter av tekster – på papir og på skjerm. For å bli gode lesere må de lære å tilpasse lesingen sin til situasjonen og til formålet med lesingen. Når man skal ... -
Læreroppfatninger om språkstøttende fagundervisning i språklig heterogene klasser. En kasusstudie
Kulbrandstad, Lise Iversen; Kvammen, Per Ivar (Peer reviewed; Journal article, 2022)I artikkelen presenteres en kasusstudie av to læreres samarbeid om å utvikle en inkluderende fagundervisning i klasser der noen elever lærer norsk og fag parallelt. Med inkluderende fagundervisning forstås her en undervisning ... -
Nordand - en nordisk andraspråksresa
Holmen, Anne; Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2013) -
På Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesing
Kulbrandstad, Lise Iversen; Sjølie, Gunvor (Rapport;11/2001, Research report, 2001)Norsk: Artikkelsamlingen utgjør det første av to bind med artikler skrevet på basis av foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. ... -
På Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del II: Litteratur og språk
Kulbrandstad, Lise Iversen; Sjølie, Gunvor (Rapport;12/2001, Research report, 2001)Norsk: Artikkelsamlingen utgjør det andre av to bind med artikler skrevet på basis av foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. ... -
Reinventing subject teaching in integrated teacher education programmes for primary school in Norway
Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lars Anders (Chapter; Peer reviewed, 2022)Norwegian teacher education for compulsory school' was turned into a five-year integrated master's programme in 2017. This reform puts greater emphasis on subject teaching, profession orientation of all subjects and ... -
Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd: Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring
Golden, Anne; Kulbrandstad, Lise Iversen (Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Unge lesere – fire artikler
Kulbrandstad, Lise Iversen (Rapport;2/2000, Research report, 2000)Norsk: De fire artikler belyser hver på sin måte lesingen til ungdomstrinnselever i norsk skole. Emnene for de to første artiklene er henholdsvis unges lesevaner og innholdet i den fortsatte leseundervisningen. Et didaktisk ... -
Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn
Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ... -
Å tøtsje framtida: Om å være norsklærer i en flerspråklig og flerkulturell skole
Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2008)