Blar i Avhandlinger / Dissertations på tittel
Viser treff 60-79 av 154
-
"Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal". En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
(Doctoral thesis, 2016)Sammendrag «Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster. Denne studien har blitt gjennomført som en etnografisk undersøkelse ... -
Kartlegging av barnehagebarn : En empirisk studie av hvordan kartlegging inngår i barnehageansattes praksis og om de tar hensyn til barnets perspektiv
(Ph.d.-avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;29, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingens hensikt er å undersøke hvordan kartlegging av barns fungering og utvikling inngår i barnehageassistenters og barnehagelæreres pedagogiske praksis. Kartlegging i barnehagen er et omdiskutert tema. Jeg retter ... -
Keeping Mind in Mind : Parental Reflective Functioning and Executive Functioning in Mothers with Substance Use Disorder
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Innlandet - Lillehammer;, Doctoral thesis, 2018)There is a consensus that having a substance use disorder may adversely affect caregiving capacities. Parental reflective functioning (PRF) and executive functioning (EF) are both important capacities for sensitive parenting ... -
Kjærlighet og sosialt arbeid : en studie av kjærlighetens betydning i barnevernets praksis
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;4, Doctoral thesis, 2015)Denne studien utforsker forholdet mellom kjærlighet og sosialt arbeid. Prosjektet stiller følgende hovedspørsmål: Hvilken betydning har kjærlighet i barnevernets praksis? Dette undersøkes i hovedsak gjennom ungdoms og ... -
Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner
(Doctoral thesis, 2018)Bakgrunnen for tematikken i avhandlingen er både de nasjonale og de internasjonale forskningsresultatene som viser at jenter i dagens skole presterer bedre enn guttene i alle fag, bortsett fra faget kroppsøving, selv om ... -
Konseptualiseringer av profesjonalitet. En Deleuze-inspirert utforsking av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;27, Doctoral thesis, 2022)De senere årene har konseptet profesjon fått en sterkere posisjon i det norske barnehagefaglige feltet. Der en tidligere snakket om arbeidet barnehagelærere utøver som et yrke, har det de senere årene blitt mer vanlig å ... -
Koranen «her inn» og «der ute»: En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;39, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag norsk: Elever som deltar i en trosopplæring på sin fritid kan lære om religiøse skrifter både i en religiøs og i en ikke-religiøs kontekst. Det vil si at de møter det samme skriftet, men innenfor ulike rammer ... -
Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis
(Doctoral thesis, 2018)Denne doktorgradsavhandlingen utforsker musikk som interkulturelt verktøy, basert på en etnografisk studie av samhandlingsprosesser i ensemblet Fargespill (Bergen). Fargespill samler barn og unge fra hele verden og gir dem ... -
Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;24, Doctoral thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av musikkpedagogiske utdanninger som kvalifiserer til undervisning i kulturskolen, der forståelse er et nøkkelbegrep som binder sammen teori, empiri og resultater. Studiens ... -
Kvalitet i norske skolers karriereveiledning : I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;8, Doctoral thesis, 2016)Valg av utdanning og arbeid er en sentral livsoppgave for unge mennesker. Ulike samfunnsaktører og samfunnsinstitusjoner har gjennom «alle tider» hatt en rolle som medhjelper for unge mennesker i deres utdannings- og ... -
Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk
(Acta humaniora;30, Doctoral thesis, 1998)Avhandlingen er en kasusstudie av fire innvandrerungdommer som leser læreboktekster i samfunnsfag på norsk. Ungdommene har gått mellom fem og åtte år på skole i Norge og har gode muntlige norskferdigheter. Studien viser ... -
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Lokalmedisinsk senter som nasjonal innovasjonsidé og interkommunal innovasjonsprosess : En kvalitativ casestudie om utvikling av tre interkommunale lokalmedisinske sentre
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;7, Doctoral thesis, 2016)Innovasjon er et fenomen som i dag anerkjennes som viktig for å møte fremtidens utfordringer i den offentlige tjenesteytende sektoren. Samtidig er innovasjon i det offentlige et forholdsvis nytt forskningsfelt, og det ... -
Lokalpolitikernes holdninger til borgerdeltakelse: En propp for demokratisk innovasjon?
(Ph.d.-avhandling i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor;, Doctoral thesis, 2019)Det jobbes i dag målrettet med innovasjon i norske kommuner, men det er først de senere år man i forskningen er begynt å se nærmere på hvordan dette arbeidet treffer sentrale demokratiske prinsipper. Denne avhandlingen er ... -
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen
(Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ... -
Managed Networks of Competence in Distributed Organizations - The role of ICT and Identity Construction in Knowledge Sharing
(Ph.D. dissertation. Handelshøgskolen i Bodø :;43 - 2013, Doctoral thesis, 2014)Knowledge is seen as a main driving force for current public organizations to fulfill their mission in changing environments, and for some organizations the response is to design managed networks for knowledge sharing ... -
Mercury accumulation in fish and lake food webs: From molecules to ecosystems
(PhD Thesis in Applied Ecology and Biotechnology;33, Doctoral thesis, 2023)Kvikksølv er et giftig tungmetall som bioakkumulerer i fisk og akvatiske næringsnett og som ofte gir forhøyet akkumulering på grunn av ulike økologiske faktorer. Det trengs derfor overvåkning av kvikksølv i ulike ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Mobile identities of gender and tourism : the value of social capital
(Doctoral thesis, 2007) -
Molt stage, wing bar patterns and digital photography as tools for assessing age distribution and recognizing individuals of Great Grey and Snowy Owls
(Doctoral thesis, 2020)The world is heating up. The climate is changing, with increasing temperature changes towards the Arctic. Northern ecosystems of tundra and taiga are subject to changes, even in the most remote areas void of human presence. ...