Blar i Avhandlinger / Dissertations på tittel
Viser treff 128-147 av 154
-
Take a chance on me: Cultural crowdfunding as a necessary, complementary, or substitutive business model in the Nordic countries and in Spain
(PhD Dissertation in Innovation in Services in the Public and Private Sectors (INSEPP);25, Doctoral thesis, 2023)Over the last 15 years, online crowdfunding has emerged as a decentralised, alternative micropatronage platform for raising capital for projects and businesses with for-profit and nonprofit goals. Concurrently, a growing ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ... -
Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;21, Doctoral thesis, 2021)This doctoral dissertation presents the use of corpus-based approaches to English language learning in upper secondary school in Norway. The research was conducted in two distinct phases. The first phase investigated the ... -
The African Storybook and Teacher Identity
(Doctoral thesis, 2017)The African Storybook (ASb) is a digital initiative that promotes multilingual literacy for African children by providing openly licenced children’s stories in multiple African languages, as well as English, French, and ... -
The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course
(Doctoral thesis, 2016-11-08)This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ... -
The role of nest predation and nest predators in population declines of capercaillie and black grouse
(Doctoral thesis, 2017)I det sammenhengende Fennoskandiske barskogbeltet har storfugl- (Tetrao urogallus) og orrfuglbestandene (Lyrurus tetrix) gått ned over tid, og toppene i de sykliske svingningene har blitt mer uregelmessige og lavere. At ... -
Theming in Experience-based Tourism: Visitor and Provider Perspectives
(Ph.d.-avhandlinger i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);23, Doctoral thesis, 2022)I turismen og besøksnæringene har det tradisjonelle fokuset vært på produkter og tjenester som grunnlaget for verdiskaping. Imidlertid, i tråd med den opplevelsesbaserte vendingen i reiselivet, har mange aktører innenfor ... -
Theorizing about resource integration : Studies of actors and service innovation in dynamic contexts
(PhD Dissertations in Innovation in Services in the Public and Private Sectors (INSEPP);13, Doctoral thesis, 2020)Resource integration represents the most foundational construct in service-dominant (S-D) logic, but efforts to theorize about the concept are scarce, especially in regards to actors and service innovation in dynamic ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ... -
Tidlig innsats i skole og barnehage: Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;5, Doctoral thesis, 2015)Tema for denne avhandlingen er tidlig innsats i norsk skole og barnehage. Målet er å undersøke hvilke forutsetninger som ligger til grunn for ulike måter tidlig innsats kan forstås på innenfor en pedagogisk kontekst. ... -
Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter
(Doctoral thesis, 2014)The goal of this study is to investigate the language proficiency of five L1 Russian-speaking first-grade students learning Norwegian as a second language in school, and the use of different forms of assessment. I also ... -
Tradert visdom og tid som renner ut: En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;31, Doctoral thesis, 2023)«De som lever inne i sangene vil aldri kunne skade noen. De blir mennesker blant mennesker. Det er den øvelsen jeg holder på med. I vedtektene for arbeidet vårt fins det et punkt, at den viktigste hensikten vår er å ta ... -
Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;19, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen tar utgangspunkt i at vi lever i en tid med store utfordringer, hvor forskjellige former for globale kriser griper inn i og forsterker hverandre på ulike måter. Dette kalles for en metakrise. Avhandlingen ... -
Understanding the development of information literacy in higher education: Knowing, doing, and feeling
(Doctoral thesis, 2022)English abstract: Information literacy (IL) is the ability to recognize when information is needed and to find, evaluate, and effectively use this information. The aim of this doctoral research was to study the development ... -
Unge voksne med Downs syndrom i overgang til voksenliv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;31, Doctoral thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan unge voksne med Downs syndrom og deres foreldre erfarer overgangen til voksenlivet for de unge voksne. Avhandlingen har rekruttert deltakere/informanter fra en ... -
Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;18, Doctoral thesis, 2020)Tre av fire familier i barnevernet mottar frivillige hjelpetiltak. Til tross for at dette er den vanligste tiltaksformen i barneverntjenesten, synes forskningsfeltet å ha vært mest opptatt av beslutninger om omsorgsovertakelse ... -
Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring
(Doctoral thesis, 2018)Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvilken sammenheng det er mellom faktorer innad i skolen og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring for utsatte grupper. Utsatte grupper er definert til ... -
The Vertebrate Scavenger Community Along a Boreal Forest-Alpine Gradient: The Importance of Ungulate Management, Small Rodent Cycles and Winter Climate
(Ph.d-avhandlinger i anvendt økologi og bioteknologi; 2, Doctoral thesis, 2020)While the importance of carrion and scavenging is increasingly acknowledged, there are relatively few empirical studies of the scavenging community in Fennoscandia. There is limited knowledge on how habitat and potentially ... -
«Vi gjør noe med … eller hva skal jeg si da? Vi gjør noe anna!» : Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;11, Doctoral thesis, 2017)Tema for denne avhandlingen er entreprenørskap i den norske grunnopplæringen og i hvilken grad elevbedrift som arbeidsmetode kan ha betydning for læringsutbyttet for elever med særlige behov innenfor en inkluderende ... -
Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ...