dc.contributor.author | Kulbrandstad, Lise Iversen | |
dc.date.accessioned | 2012-05-11T07:10:14Z | |
dc.date.available | 2012-05-11T07:10:14Z | |
dc.date.issued | 1998 | |
dc.identifier.citation | Kulbrandstad, L. I. (1998) Lesing på et andrespråk: En studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk. (Doktorgradsavhandling). Oslo: Universitetsforlaget | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132020 | |
dc.description | Opprinnelig levert som forfatterens avhandling (dr. art.)-Universitetet i Oslo, 1996. | no_NO |
dc.description.abstract | Avhandlingen er en kasusstudie av fire innvandrerungdommer som leser læreboktekster i samfunnsfag på norsk. Ungdommene har gått mellom fem og åtte år på skole i Norge og har gode muntlige norskferdigheter. Studien viser at elevene har problemer med å forstå læreboktekstene de blir bedt om å lese. Siden hensikten med å lese denne typen tekster i en skolesammenheng er å tilegne seg ny kunnskap, må manglende forståelse av slike tekster regnes som en stor utdanningsmessig hindring. I avhandlingen drøftes ulike årsaker til forståelsesproblemene. Årsakene er sammensatte. Både elevenes kjennskap til norsk, deres leseferd igheter, deres evne til å skille ut vesentlig informasjon i en tekst og deres evne til å vurdere sin lesingspiller inn. Studien dokumenter er også at det ikke er enkelt å bruke det muntlige ferdighetsnivået i norsk til å forutsi hvor godt ungdomstrinnselever vil forstå en lære boktekst. Behovet for å utvikle egne kartleggingsredskap til hjelp for lærere er derfor stort. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Acta humaniora;30 | |
dc.subject | lesing | no_NO |
dc.subject | norsk språk | no_NO |
dc.subject | tospråklig opplæring | no_NO |
dc.subject | fremmedspråklige | no_NO |
dc.subject | tekstforståelse | no_NO |
dc.subject | leseferdigheter | no_NO |
dc.title | Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk | no_NO |
dc.type | Doctoral thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 508 | no_NO |