Ledelse og motivasjon i grunnskolen
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132080Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi gikk inn i Hanstad barne- og ungdomsskole (heretter kalt Hanstad) med mål om å finne ut hvordan skolen ble ledet og hva som virket motiverende på de ansatte. Vi ønsket å gjennomføre en case-studie for å kunne beskrive dette.
Vi gjennomførte intervju med rektor, inspektør og tillitsvalgt lærer. Vi sammenstilte dataene fra alle tre intervjuene og drøftet disse opp mot relevant teori. Vi valgte å avgrense analysen til å omfatte ledelsesperspektivet og motivasjonsperspektivet.
Vi har drøftet ledelsesdelen opp mot følgende faktorer: Lederegenskaper, lederoppgaver og lederroller, lederstil, organisasjonskultur. Vi har drøftet motivasjonsdelen opp mot følgende faktorer: Anerkjennelse, jobbtilfredshet og produktivitet og ytelse.
Svarene fra intervjuene og analysen viste at det som fremkom gjennom undersøkelsen var relevant opp mot teorien.
Rektor ved Hanstad fremhevet spesielt at rollen som tilrettelegger er viktig i hans funksjon som leder.
Ledelsens måte å inkludere de ansatte på i forhold til å ta de med på råd og la de delta i beslutningsprosesser på i tillegg til at de opplever å bli sett, bidrar sterkt til å motivere dem. Begrepet anerkjennelse ble brukt av alle intervjuobjektene, og må sies å være et kjernebegrep som i praksis bidrar til å stimulere de ansatte til økt motivasjon og ytelse.
Beskrivelse
Prosjektoppgave organisasjon og ledelse, 2012