dc.contributor.author | Rostille, Wenche Kristin | |
dc.date.accessioned | 2012-09-05T07:05:04Z | |
dc.date.available | 2012-09-05T07:05:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132104 | |
dc.description | Prosjektarbeid organisasjon og ledelse, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Denne prosjektoppgaven er en empirisk undersøkelse av hvordan skoleleder/rektor tilrettelegger for kompetanseheving på klasseledelse for lærerne.
Det empiriske grunnlaget for oppgaven er intervju av to rektorer og to lærere fra to forskjellige skoler i Hedmark fylke. Hvorav en storskole og en fådelt skole.
Den kvalitative undersøkelsen ser på hvordan tilretteleggelse for klasseledelse kontra det som er nedfelt i stortingsmeldinger og lovverk kommer til uttrykk på disse to skolene. I undersøkelsen ses det også på hvordan kompetanseøkning av klasseledelse blir utført i henhold til Læringsplakaten for kunnskapsløftet og hvordan ledere synes å benytte seg av Hersey og Blanchard modell for situasjonsbetinget ledelse. Dagens rektorer er stadig i krysspress grunnet mye administrative oppgaver, og teori og empiri søker å belyse om lederne får tilrettelagt for klasseledelse slik de ønsker.
All teori og empiri som er innhentet i denne undersøkelsen relateres til hvordan lederne synes å være nøkkelkomponenten i utviklingen av klasseledelse. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | empirisk undersøkelse | no_NO |
dc.subject | skoleleder | no_NO |
dc.subject | rektor | no_NO |
dc.subject | tilrettelegging | no_NO |
dc.subject | kompetanseheving | no_NO |
dc.subject | klasseledelse | no_NO |
dc.subject | intervjuer | no_NO |
dc.subject | stortingsmeldinger | no_NO |
dc.title | Hvordan kan lederen tilrettelegge for at ansatte skal bli gode på klasseledelse? | no_NO |
dc.type | Student paper, others | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 38 s. | no_NO |