Motivasjonsbetingelser i bedriften Vega frisørsalong: faktorer som fremmer og hemmer motivasjon i Vega Frisørsalong
Student paper, others
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132150Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en liten studie som er gjennomført ved hjelp av kvalitative intervjuer, utført på Vega frisørsalong hvor jeg selv er ansatt som frisør.
Bakgrunn for studien er at jeg selv arbeider som frisør, og har jobben innenfor bransjen i nesten 25 år. Jeg ønsket derfor å se nærmere på hva som påvirker frisørenes motivasjon i deres arbeidsdag.
Fokus i prosjektoppgaven er å finne årsaker til hva som fremmer motivasjon, og hva som kan hemme motivasjonen. Studien kan gi en ledetråd til hva som kan gjøres for å gi de ansatte en større og sterkere motivasjon for å gjennomføre jobben på en tilfredsstillende måte. Studien viser at frisørene ved Vega frisørsalong blir motivert av arbeidsoppgavene i seg selv, anerkjennelse fra kollegaer, sosial tilhørighet, ansvar, tilbakemeldinger fra ledelsen, kurs, prestasjon i den forstand at resultatet av arbeidet er bra og noen ansatte følte at lønn og provisjon motiverte dem til en viss grad. Det som hemmet motivasjonen på frisørsalongen var mest private bekymringer som ikke var jobbrelatert, manglende kommunikasjon og fravær på tilbakemeldinger fra ledelsen.
Beskrivelse
Årsstudium i organisasjon og ledelse, 2013