dc.description.abstract | Norske
kommuner
er
mange
og
forskjellige
med
ulik
størrelse
og
risikopotensiale.
Samtlige
kommuner
er
lovpålagt
å
etablere
et
brannvesen
som
er
bygget
opp
etter
Forskrift
om
organisering
og
dimensjonering
av
brannvesen.
Organiseringen
er
lik
for
alle
kommuner
uavhengig
av
størrelse,
mens
dimensjoneringen
av
styrken
bestemmes
i
hovedsak
av
innbyggertall.
I
tillegg
skal
det
dimensjoneres
utover
forskriftens
minstekrav
dersom
den
lovpålagte
risiko-‐
og
sårbarhetsanalysen
(ROS)
avdekker
forhold
som
krever
dette.
Gjennom
arbeidet
med
denne
prosjektoppgaven
har
vi
fått
bekreftet
vår
mistanke
om
at
ROS-‐analysen
av
enkelte
har
blitt
benyttet
til
inntekt
for
argumentasjon
rundt
verdiprioritering,
og
ikke
tekniske
risikovurderinger
som
er
den
egentlige
hensikten.
Gjennom
intervjuer
av
brannsjefer
og
ordførere
i
små,
mellomstore
og
store
kommuner
med
tilsvarende
dimensjonerte
brannvesen,
har
vi
fått
en
pekepinn
på
hvor
kunnskapsnivået
og
engasjementet
for
beredskapsbygging
ligger.
Det
er
en
viss
sammenblanding
av
roller
og
oppgaver
når
det
kommer
til
kartlegging
av
fakta
og
politisk
sikkerhetsledelse.
I
prosjektet
kan
vi
også
konstatere
at
det
er
samsvar
mellom
anerkjente
teorier
og
våre
funn
hva
gjelder
avveiningen
mellom
sikkerhet
og
produksjon.
De
mindre
brannvesenene
tjener
ofte
på
personavhengig
engasjement
og
idealisme,
som
synes
mer
avmålt
hos
de
større.
Til
gjengjeld
etterleves
forskriftskrav
i
større
grad
hos
de
store
enn
hos
de
små.
Innføringen
av
den
nye
sivilbeskyttelsesloven
(2010)
har
ikke
i
særlig
grad
medført
noen
egentlige
skjerpede
krav
til
kommunen,
men
brann-‐
og
beredskapssjefer
opplever
nå
at
det
har
blitt
enklere
å
få
tildelt
midler
til
sikkerhetstiltak.
Dette
kan
tyde
på
at
den
politiske
ledelsen
i
kommunen
er
mer
lydhør
for
innspill
ovenfra
enn
nedenfra
i
egen
organisasjon.
NOU
2012:8
beskriver
en
ny
utdanningsmodell
for
fremtidige
brannkonstabler
som
vil
by
på
en
enorm
utfordring
for
små
og
mellomstore
brannvesen
med
ansatte
i
0,9%
-‐
4,8%
stilling.
Forfatterne
av
denne
prosjektoppgaven
har
som
sin
største
styrke
enn
sammensatt
praktisk
erfaring
fra
mer
enn
15
år
i
små,
mellomstore
og
store
brannvesen.
Vi
har
fungert
operativt
og
administrativt,
vi
har
ledet
og
blitt
ledet.
Vår
plattform
for
å
gjøre
betraktninger
om
lovverket
som
regulerer
vår
lidenskap
er
bred,
allsidig
og
god.
Vi
mener
at
Forskrift
om
organisering
og
dimensjonering
av
brannvesen
med
nødvendige
tidsmessige
justeringer,
er
et
godt
bidrag
til
å
sikre
en
effektiv
og slagkraftig beredskap i kommune-‐Norge. | no_NO |