Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 2480-2499 of 2528
-
Young Adult Dystopian Literature in the English Subject in Norwegian Secondary Schools. Interdisciplinary topics in "Uglies" (2005) and "Flawed" (2016)
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke relevansen av dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget i Norge, i lys av de nylig introduserte tverrfaglige temaene: "folkehelse og livsmestring", "demokrati og medborgerskap" ... -
Young Adult Dystopian Literature. Didactic Benefits of its use in the English Subject Classroom in Norway.
(Master thesis, 2018)English: This thesis examines didactic benefits of young adult (YA) dystopian literature when used in the English subject classroom in Norway. More specifically, the study investigates how working with this genre can ... -
Young adults’ thoughts and experiences regarding condom use: a qualitative study from Oslo
(Master thesis, 2017)Norsk sammendrag: Introduksjon: Folkehelseinstituttet rapporterer en økning av seksuelt overførbare infeksjoner (SOI) som klamydia og gonore i Norge. Flere SOI kan resultere i barnløshet. Det er i aldersgruppen 20-24 ... -
Your Photo, My Destination! A qualitative semiotic analysis of tourist user-generated content from the west of Norway on Instagram.
(Master thesis, 2022)Instagram er en populær plattform for deling av visuelt innhold. Instagram-brukere deler innhold om ulike emner som dagligliv, mat, deres interesser og ferieturer. Brukere følger vanligvis estetiske normer som er definert ... -
Youtube-influencerens retorikk En analyse av influencerens søken etter tillit og lojalitet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvordan influencere på den sosiale medieplattformen Youtube forsøker å skape tillit og lojalitet hos sitt publikum gjennom sin retorikk. Oppgaven fokuserer hovedsakelig på å undersøke hvordan ... -
Yrkesutdanning : ikke for hvem som helst
(Master thesis, 2018)Retten til videregående opplæring er en grunnmur i det norske utdanningssystemet. Da den ble innført med Reform-94 var det for å gi alle som fullfører grunnskolen et tilbud om opplæring som gir studiekompetanse og/eller ... -
Ytringsfrihet og den visuelle ytring – bilder med slagkraft.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven handler om ytringsfrihet og den visuelle ytringen. Spørsmålet var hvordan vestlige nettaviser forvalter det visuelle med tanke på ytringsfriheten, og hvordan bilder og tegninger kan tenkes å ha en ... -
Å berges
(Master thesis, 2007)Hensikten med studien er å få kunnskap om ulike forhold som setter i gang bedringsprosesser hos mennesker som har hatt alvorlige psykiske lidelser i sjøsamiske områder. Fire voksne personer som har opplevd alvorlig psykisk ... -
Å by barnet opp til dans : observasjon av tidlig kommunikasjon
(Master thesis, 2011)Bakgrunn og formål Oppgaven Å by barnet opp til dans, ser nærmere på barnets samspillsuttrykk (engasjerbarhet og aktivitetsnivå) i sammenheng med barnets språkutvikling (1-4 år). Bakgrunnen for prosjektet var en diskusjon ... -
Å by på seg selv : Hvilken betydning vektlegger miljøterapeuter som jobber med ungdom i psykiatri sine personlige erfaringer i utøvelse av miljøterapi?
(Master thesis, 2012)Det denne studien viser er at informantene ser betydningen av å bruke personlige erfaringer som viktig og betydningsfullt for å komme i relasjon til ungdommene. Funnene viser også at flere informanter har et tydelig ... -
Å fange den fiktive virkeligheten : en oppgave som undersøker cinéma vérité-stilens effekt når den brukes i situasjonskomedie og skrekkfilm
(Master thesis, 2014)Siden den første filmen, har det blitt produsert en stor filmer. Med inntoget av fjernsynet økte behovet for filmer ytterligere, og i tillegg ble det produsert en stor mengde fjernsynsserier. Filmene og fjernsynsseriene ... -
Å finne balansen: En kvalitativ studie av lærerens engasjement og dynamiske matematikkverktøys påvirkning på effektiv matematikkundervisning på 9. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som mål å belyse hvordan bruk av dynamiske matematikkverktøy kan påvirke oppnåelsen av effektiv undervisning i matematikk på 9. trinn. Studien har i denne sammenheng fokusert på dynamiske ... -
Å finne hverandre på godt og vondt : tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier
(Master thesis, 2014)Oppgavens tittel: Å finne hverandre på godt og vondt – tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Hensikt: Oppgaven har til hensikt å belyse fenomenet; tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Jeg ønsker ... -
Å fremje livsmeistring hjå elevar i småskulen som viser eksternalisert åtferd, og profesjonsfellesskapet si betydning i dette arbeidet
(Master thesis, 2022)Mange elevar som viser eksternalisert åtferd har ofte vanskar med det som vert fremja som viktige kompetansar for å meistra livet. I faglitteratur og styringsdokument vert desse omtalt som livsmeistringskompetansar, og ... -
Å gjøre ADHD - En kvalitativ studie om kvinners opplevelser med å få diagnose ADHD i voksen alder.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler opplevelser knyttet til sen-diagnostisering av ADHD hos kvinner. Det blir poengtert at det er positivt og viktig å få diagnosen, for å vite hvordan ADHD kan påvirke hvordan man opplever å ... -
Å komme til kort eller være på høyden : en undersøkelse av trivselen i skolen og på fritiden til barn som har en vanske med språk.
(Master thesis, 2017)Mennesker har et medfødt behov for å kommunisere med omgivelsene og mye av læringen og utviklingen i oppveksten forutsetter at man kan bruke språk. For noen er dette en utfordring. Dette kan ha mange ulike årsaker. Barna ... -
Å lede forbedringsarbeid
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven inneholder to delstudier og en overbyggende kappe. Formålet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvordan ledere av barnehagen kan lede forbedringsarbeid i barnehagen. Det er gjennomført ... -
Å lede forbedringsarbeid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg ledelse av pedagogisk forbedringsarbeid i skolen. Hensikten med masteroppgaven er å vise hvordan skoleledere kan lede arbeidet med forbedring av pedagogisk praksis med sikte på å øke elevenes ... -
Å leve med ulver tett på: En kvalitativ studie fra et ulvedistrikt
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag Hensikt: Å utdype forståelsen og få økt kunnskap om hvordan det kan være å leve tett på ulven i et ulvedistrikt. Teoretisk forankring: materialet er sett i lys av fenomenologisk-hermeneutisk tenkning. ...