Master- og hovedoppgaver / Master thesis
Fra og med vår 2022: Masteroppgaver med bestått karakter.
Fra 2018 til vår 2022: Masteroppgaver med karakter A, B eller C.
Til og med 2017: Masteroppgaver med bestått karakter.
© Forfatterne
Samlinger i dette delarkivet
-
Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [323]
Studiested Rena -
Master i pedagogikk deltid MAPED [108]
Studiested Lillehammer -
Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [232]
Studiested Hamar -
Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [72]
Studiested Rena
Nye registreringer
-
Reading digital learning platforms - A study on digital texts for the English subject
(Master thesis, 2024)Sammendrag Digitalisering av skolen har ført til endringer i læremidlene elevene møter i klasserommet. I denne avhandlingen diskuterer jeg hvordan digitale tekster endrer og påvirker leseropplevelsen elevene får i ... -
What do we talk about when we talk about the Inland County?
(Master thesis, 2024)Konseptet «grønn vekst» har inspirert nasjoner, regioner og kommuner til å oppdatere sine strategier i henhold til det internasjonale målet om klimanøytralitet innen 2050. Innlandet er ikke annerledes og publiserte ... -
What do we talk about when we talk about the Inland County? Reports and strategy processes as tools for overcoming barriers for innovation and transformative change.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Konseptet «grønn vekst» har inspirert nasjoner, regioner og kommuner til å oppdatere sine strategier i henhold til det internasjonale målet om klimanøytralitet innen 2050. Innlandet er ikke annerledes og publiserte ... -
“Ingen vil være en vanskelig forelder” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelse av et utvidet samarbeid mellom skole og hjem, med utgangspunkt i foreldre til elever med atferdsutfordringer
(Master thesis, 2024)Mange opplever at atferdsutfordringer har betydelig innvirkning for både for foreldre, elever og lærere. Forskning peker på at foreldre til barn med atferdsvansker ofte opplever samarbeidet med skolen som vanskeligere enn ... -
Bokstavinnlæring i Norge og Zambia
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærere i Norge og to lærere i Zambia gjennomfører bokstavinnlæringen på første trinn, og hvordan lærerne velger sine tilnærminger, metoder og læringsressurser. ... -
Utforsking av kompleks barnelitteratur gjennom dramapedagogisk arbeid - En studie av barneboka Brune
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å utforske kompleks barnelitteratur gjennom en litteraturanalyse og gjennom implementering av dramapedagogiske metoder i litteraturundervisningen i norskfaget. Det er barneboka Brune (2013), ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i læreverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker Israel-Palestina-konflikten slik den fremstilles i læreverkene til Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. Et tidlig funn var at konflikten ikke var inkludert i KRLE-materialet, noe som førte ... -
Dialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid – en casestudie i Tanzania
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG: Denne studien har som formål å ta for seg dialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid, og se på hvordan språk og samtaler bidrar til økt forståelse for et naturfaglig emne, samt kartlegge i hvilken grad ... -
Picturebooks, sustainability and climate change in primary school: A lesson study project
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Tittel: Bildebøker, bærekraft og klimaendringer i grunnskolen: Et lesson study prosjekt Forfatter: Heidi Aliisa Karhu År: 2023/2024 Sider: 91 (ikke medregnet vedlegg) «Globale klimaendringer, forurensning ... -
«Uansett hva vi som lærere sier her, hvilke forventninger vi har, hvilke regler vi har, så har det ingen betydning hvis de sier stikk mot oss hjemme.» Foreldreinvolvering i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler foreldreinvolvering og lærernes syn på dette. Gjennom denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hvilke tanker, holdninger og opplevelser ungdomsskolelæreren har på foreldreinvolvering. ... -
Exploring the Appeal of Biophilic Design: A Study on Wood Façade Preferences
(Master thesis, 2024)Biofilisk design fremmer integreringen av naturlige elementer i det bygde miljøet for å forbedre menneskers velvære. Denne studien utforsker appellen til trefasader gjennom å undersøke hvordan tre oppfattes sammenlignet ... -
«Å utfordre etablerte sannheter.» En kvalitativ undersøkelse av lærere sine tanker og refleksjoner omkring utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling har med fagfornyelsen fått økt satsning i skolesystemet. Som en rød tråd i grunnskolen, er bærekraftig utvikling satt inn både som et tverrfaglig tema, og som et kjerneelement i samfunnsfag. Skolesystemet ... -
Betydningen av fysiske omgivelser for vold og aggresjon: En kvalitativ studie av sikkerhetspsykiatri i Norge
(Master thesis, 2024)I dagens psykiatri er det anerkjent at flere og flere psykiatriske fasiliteter blir lagt ned, både offentlig og privat. Denne nedskjæringen er med på å påvirke at mennesker som hadde hatt et stort behov for innleggelse. ... -
En kvalitativ studie om ansattes erfaringer med de fysiske omgivelsene ved psykiatriske sykehus – En miljøpsykologisk tilnærming
(Master thesis, 2024)Fra et miljøpsykologisk perspektiv vil den fysiske utformingen ved helseinstitusjoner ha en påvirkning på brukerne. Lukkede psykiatriske avdelinger er ikke et unntak. Brukerne i dette tilfellet vil være en sårbar gruppe ... -
Læreres erfaring med lek på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring undersøker lekens rolle i et inkluderende læringsmiljø på mellomtrinnet. Med utgangspunkt i forskning og teori, tar oppgaven for seg hvordan mellomtrinnslærere forstår og ... -
Hvor godt egnet er ulike metoder av foreldreveiledning for foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Rundt 10 000 barn i Norge vokser opp med foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser og risiko for omsorgssvikt. Barnevernet kan involveres med ulike tiltak, som veiledning. Det er en menneskerettighet å stifte ... -
Hvordan kan en digital plattform bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i Innlandet?
(Master thesis, 2024)Ifølge Stortingsmeldingen “utdanning for omstilling” fra 2021, er det et økende behov for mer systematisk samarbeid mellom akademia og arbeidslivet. Innlandet er et fylke som er preget av lavt utdanningsnivå og fraflytting, ... -
Hvordan kan en digital plattform bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i Innlandet?
(Master thesis, 2024)Ifølge Stortingsmeldingen “utdanning for omstilling” fra 2021, er det et økende behov for mer systematisk samarbeid mellom akademia og arbeidslivet. Innlandet er et fylke som er preget av lavt utdanningsnivå og fraflytting, ... -
Den digitale hverdagens påvirkning av språket til elever på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt følgende: Hvordan påvirker den digitale hverdagen språket til elever på mellomtrinnet? Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg formulert tre forskningsspørsmål: «Hvordan kan ... -
Det indre og ytre blikk for skam ved overvekt og fedme - en kvalitativ studie av helsepersonell.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn: Helsepersonell i behandlingsrelasjon med pasienter som strever med overvekt og fedme, skal bidra til mestring av sykdommen og utfordringer de står ovenfor. Fedme og overvekt er ofte forbundet med skam, ...