dc.contributor.author | Bakke, Tove Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2009-10-22T08:37:11Z | |
dc.date.issued | 2009-10-22T08:37:11Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132366 | |
dc.description.abstract | Tittel : Gjør MPA-utdanningen en forskjell?
En undersøkelse av tidligere studenters oppfatning av MPA - utdanningens effekter på ledelse, karriere og nettverk.
Forskningsspørsmålet har vært følgende: Hvilke effekter opplever du i ettertid at MPA-studiet har hatt for deg som leder/ansatt i det offentlige?
Jeg har valgt å fokusere på 3 dimensjoner
1. Betydning i utøvelse av yrket/lederjobben/lederskapet
2. Betydningen for karrierebygging
3. Betydningen for bygging og bruk av nettverk
Avhandlingen omhandler de to første kullene av MPA som fikk sin utdanning i perioden 2000-2005 (MPA I og MPA II).
Formålet med oppgaven har vært å måle noen av de effektene som tidligere studenter opplever i yrkeslivet etter å ha gjennomført lederutdanningen Master og Public Administration (MPA). Økt kompetanse fører til endrede holdninger og endret praksis. Jeg har ønsket å identifisere noen av de effektene som viser seg i etterkant av utdanningen. For å finne svar på disse spørsmålene har jeg gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse.
I utformingen av spørsmålene har jeg tatt utgangspunkt i en systemteoretisk tilnærming med fokus på ledelse som funksjon. Ledelse er her forstått som målsettende, problemløsende og språkskapende atferd. Evalueringen av effektene på ledelse, karriere og nettverk blir sett i lys av MPA - studiets overordnede målsettinger. Det har vært en fordel at jeg selv er student ved MPA – studiet og kjenner opplegget godt.
En motiverende faktor for å gjøre studien har vært at jeg selv er leder i det offentlige og opptatt av ledelse i et praktisk perspektiv. En ekstra motivasjon har vært at studiestedene har signalisert at de kan bruke mine funn i sitt videre arbeid med MPA – programmet.
Konklusjoner
Studien viser at informantene har en klar oppfatning av at MPA – studiet har hatt positive effekter for lederskap, karriere og nettverk. Konklusjonen er at studiet dermed har fungert etter forutsetningene og i stor grad har oppfylt sine målsetninger.
Jeg fant en gjennomgående tendens i svarene som tyder på at kvinner har en noe mer positiv opplevelse av effektene av studiet enn det mennene rapporterer. Det gjelder effektene både i utøvelse av ledelse og i karriereutviklingen. I forhold til nettverk, var det ingen signifikante forskjeller. Studien viser ingen målbar forskjell på svarene til de to kullene MPA I og MPA II, heller ikke mellom de svenske og norske deltakerne. | en |
dc.format.extent | 15744049 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.subject | MPA-utdanningen | en |
dc.subject | nettverk | en |
dc.subject | ledelse | en |
dc.subject | karriere | en |
dc.subject | innvirkning | en |
dc.subject | påvirkning | en |
dc.subject | effekt | en |
dc.title | Gjør MPA-utdanningen noen forskjell? : En studie av MPA-kandidatenes vurderinger av studiets effekter på ledelse, karriere og nettverk. | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |