Personalledelse i skolen: hvordan organiseres og praktiseres personalfunksjonene ved skolene i Solgløtt kommune?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132453Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om personalledelse i skolen. Jeg har spisset og avgrenset
problemstillingen til å gjelde organisering og praktisering av personalfunksjonene til
barneskolene i en av Oslos forstadskommuner. Jeg har valgt å kalle kommunen for Solgløtt.
Det temaet jeg har valgt for masteroppgaven inneholder mange ulike interesser og
problemområder. Personalledelse i skolen som tema inneholder mange ulike problemområder
og interessante problemstillinger. Oppgaven søker å beskrive: Hvordan personalfunksjonene
organiseres og praktiseres ved skolene i Solgløtt kommune.
Den metodiske tilnærmingen for undersøkelsene er kvalitative intervjuer med tre rektorer, tre
tillitsvalgte og skolesjefen i kommunen. Kvalitative intervjuer er valgt som metode for å
komme i dybden på dette tema. På denne måten kom jeg nært inn på informantene, noe som
jeg så på som mest hensiktsmessig for å belyse oppgaven på best mulig måte.
Jeg har valgt et bredt teoretisk grunnlag for oppgaven. Innledningsvis har jeg sett på skolen
som organisasjon, der jeg først gir et historisk tilbakeblikk på veien mot den skolen vi har i
dag. Skolen har vært gjennom drastiske endringer, og dette gjelder også innenfor
skoleledelsen som bringer oss over på neste tema innenfor teorien. Å være skoleleder er en
krevende og allsidig jobb. Det skal ledes for de ansatte, elever og foresatte, men det skal også
tas hensyn til omgivelsene rundt og krav fra skoleeier. Det er stadig økte krav til
måloppnåelse og resultatstyring, og da er det viktig å ha en tydelig ledelse. Jeg har valgt å
trekke inn tidsbruksutvalgets rapport som en del av teorien, da jeg ser at den er interessant
lesning og sammenlignbar mot mitt materiale. Videre har jeg sett på de ulike rollene som
rektor innehar. Jeg har da sett på rektor som pedagogisk leder, administrativ leder,
personalleder og strategisk leder. Avslutningsvis har jeg gått dypere inn i faglitteraturen på
personalledelse i skolen og sett på de ulike elementene som teorien bør ivaretas her for at de
ansatte skal gjøre en best mulig jobb.
Mine funn og slutninger blir naturligvis formet og påvirket ut fra det teoretiske grunnlaget jeg
har valgt. Jeg vil derfor ta forbehold om at annen teori kunne ha ledet i en annen retning. Den
ytre validitet må styrkes ved ytterligere forskning før en generalisering av funnene kan
trekkes. Resultatene fra undersøkelsene mine viser at det er viktig å skape en skolekultur med elevenes
læring i fokus, der det pedagogiske arbeidet implementeres i alle virksomhetens oppgaver.
Mine funn viser at utfordringene i organiseringen av skolenes personalfunksjonene ligger i å
finne balansen mellom både å være tydelig leder og det å ivareta de ansatte. Undersøkelsene
mine viser at Solgløtt kommune har en skolesjef som ikke gir tydelige føringer til rektorene,
men at det er stor valgfrihet til hvordan organisering de ønsker for å ivareta skolens
personallederoppgaver. Personalfunksjonene og skolens organisering bygger på et prinsipp
om at det er rektor som har ansvaret for at personallederoppgavene blir utført, men mange av
oppgavene innenfor dette området er delegert til assisterende rektor og inspektører.
Rektors hovedoppgave innenfor personalgruppa knyttes opp mot å være en tydelig
pedagogisk leder med fokus på elevenes læring. Undersøkelsene jeg har foretatt viser dermed
at personalledelse og pedagogisk er gjensidig avhengig av hverandre i skolen.
Innenfor forskningsspørsmålet om fokuset på personalarbeidet viser mine funn at alle
informantene mener at personalledelse og pedagogisk ledelse er viktigst, men at det brukes
mest tid på administrativ ledelse.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave MPA, erfaringsbasert master 90 st.p.