Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrindal, Hege
dc.date.accessioned2010-05-27T09:02:54Z
dc.date.available2010-05-27T09:02:54Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132490
dc.description.abstractNorsk: Studiens hensikt er å belyse hvordan barnehagepersonalet kan bidra til lindring hos barn i krise som følge av samlivsbrudd. Selv om de fleste barn takler foreldrenes samlivsbrudd på en hensiktsmessig måte, opplever enkelte barn samlivsbruddet som en krise. Studien ønsker å sette fokus på, at økt innsikt kan føre til bedre forutsetninger for helsefremmende og forebyggende arbeid hos barn som opplever en vanskelig situasjon. Temaet belyses ved å beskrive, utforske og dele erfaringer blant barnehagepersonalet i praksisfeltet. Studien har et deskriptiv design, og er eksplorativ i den forstand at barnehagepersonalets direkte erfaringer med barn i krise som følge av samlivsbrudd, er lite beskrevet tidligere. Den bygger på fire fokusgruppeintervju med personalet fra ulike barnehager. Studien har en kvalitativ innholdsanalyse. Funnene viser at barn i krise opplever en atferdsendring som påvirker barnets hverdag og barnets miljø i barnehagen. I denne sammenheng har personalet i barnehagene en betydningsfull rolle i forhold til å se barnets atferdsendringer og gi adekvat hjelp og støtte for å forebygge fremtidige psykiske vansker. Studien viser at personalet savner kunnskaper knyttet til å identifisere en krise tidligst mulig. For å bidra til ytterligere lindring søker personalet bedre innsikt i hva man skal se etter hos barnet, forstå det man ser og hvordan møte barnet på en hensiktsmessig måte.en_US
dc.description.abstractEnglish: The aim of this study is to focus on how day-care staff can improve the situation for children experiencing a crisis when their parents are getting divorced. Most children handle a divorce in a adequate way, but some children are going through a cirisis when faced with this difficult situation. The study examines how a heightened awareness of and insight into this phenomenon can improve the children`s physical and mental health. The purpose of this study will be to describe and explore the experiences among day-care staff. Day-care staff dealing with children undergoing a crisis like this is not a much exploited field of investigation. This study has thus both a descreptive and explorative design. The result are based on four focus group interviews with day-care staff from different day-care centers. The study has followed a qualitative content analysis. The results show that childen in crisis experience a change of behaviour which influence their everyday life and their environment in the day-care center. In this context the day-care staff plays an importent part in observing these changes and giving the child adequat help and support. The main concern is to prevent the child from developing mental health problems in the future. The study found that the staff in day-care centres has little experience and knowledge when it comes to identifying crisis at an early stage. In order to help the child they need to gain a more accurate and deeper intuitive understanding of what to look for, how to interpret the child`s signals and how to meet the child in an appropriate way.
dc.language.isonoben_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectkriseen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectsamlivsbrudden_US
dc.subjectskilsmisseen_US
dc.titleBarn i krise som følge av samlivsbrudd : barnehagepersonalets erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel