Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsrud, Reidar
dc.date.accessioned2013-08-14T09:19:04Z
dc.date.available2013-08-14T09:19:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132592
dc.descriptionMasteroppgave psykisk helsearbeid, 2012no_NO
dc.description.abstractFormål: Psykiske helseproblemer utgjør i dagens samfunn en betydelig folkehelseutfordring. I den norske befolkningen er angstlidelser en av de tre mest utbredte psykiske lidelsene. Prognoser viser at en fjerdedel av befolkningen vil få en angstlidelse i løpet av livet, og ca 15 % i løpet av ett år. En Østlandskommune har, i samarbeid med en annen kommune, utarbeidet et angstmestringskurs bygd opp rundt den kognitive modellen, egnet for mennesker med lettere til moderate angstplager. Målsettingen med kurset er at deltakerne skal mestre angsten bedre. Kommunen har gjennomført sju kurs, med til sammen 45 deltakere. Hensikten med studien er å gjøre en evaluering av angstmestringskurset. En evaluering kan bidra til å kvalitetssikre og videreutvikle intervensjonen i forhold til mennesker med lettere til moderate angstplager, som blir henvist til Avdeling psykisk helse i denne Østlandskommunen. Metode: Studien bruker kvantitativ metode. Dataene er samlet inn ved hjelp av et spørreskjema, i tillegg til et angstscoresskjema som ble fylt ut før kursstart, og etterpå i tidsrom av tre måneder til fire år. Data omfatter tilbakemeldinger om tema i kurset, nytteverdien av gruppedeltakelse og oppnådd målsetting. Til sammen deltok 31 informanter. I databehandlingen, ble de inndelt i fem grupper avhengig av starttidspunkt på kurs. Resultat: Resultatet viser at informantene var svært fornøyd med kurset. De hadde god utbytte av de ulike temaene, og aller best utbytte av den kognitive modellen og kunnskapsformidling om angst. Støtten og nytten av å være sammen med andre mennesker med angst, samt engasjerte kursledere, viser seg å være betydningsfullt. Informantene mestrer angsten i gjennomsnittlig middels grad ved undersøkelsestidspunktet. Pre – post angstscoreskjema viser signifikante endringer på angstsymptomer hos de fire siste gruppene. Konklusjon: Evalueringen viser at angstmestringskurs for mennesker med lettere til moderate angstplager kan være et viktig tiltak i primærhelsetjenesten. Langtidseffekten er noe usikker, med tanke på hva som virker. Nøkkelord: Mestring, Angst, psykoedukasjon, salutogenese, Kognitiv terapi, kognitive, behandlingsgruppe, empowerment.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpsykiskno_NO
dc.subjectmentalno_NO
dc.subjecthelseno_NO
dc.subjectfolkehelseno_NO
dc.subjectangstlidelserno_NO
dc.subjectmestringno_NO
dc.subjectpsykoedukasjonno_NO
dc.subjectsalutogeneseno_NO
dc.subjectkognitivno_NO
dc.subjectterapino_NO
dc.subjectempowermentno_NO
dc.titleAngstmestringskurs: en kvantitativ evalueringsstudieno_NO
dc.title.alternativeCourse in coping with anxiety: a quantitative evaluation studyno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800no_NO
dc.source.pagenumber105no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel