Quality in Digital Fiction: The readings of five works
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132627Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSammendrag
English: The aim of this master thesis is to explore the qualities of the new way for creating literature
which is termed digital fiction. This literature is created with the computer and has to be read
through the computer. The affordances of this medium are essential to experiencing digital
fiction works. What makes this literature interesting is that it uses print literature techniques,
but by "refreshing" them puts forward unique writing and reading strategies which could not
have been readily realized with the print medium.
The manner in which I have approached this fiction has been through the analysis of five
digital fiction works by focusing on the techniques and characteristics which make them
qualitative works. Due to the fact that these works are diverse, I have employed various
theories from print literature to those theories that account for the medium which has been
utilized, the most important one being hypertext. The reader/viewer has to understand the
medium in order to get an overall picture of the work and be able to interpret and enjoy it.
My readings have lead me to the following conclusions. It it not of importance whether the
latest technology has been used, but the manner in which it has been used. For example, the
best digital fiction works are those that manage to use their medium in a metaphorical
manner in order to present the subject matter of the work. Moreover, in works that use
pictures, animations, sounds and music in combination with words, it has been important to
see the manner in which these modes fulfill, contradict or challenge one another while at the
same time all of them together contribute to creating a coherent work of fiction. One
important aspect has been to see the various manners in which each digital fiction involved
me as a reader/viewer. In some occasions I had to choose which path to follow in the story.
Sometimes I had to type answers in the screen and sometimes my breath was needed to assist
the narrator in uncovering the story. I could even go the website that was created for the work
and write my story or comment. There were also occasions in which I could just sit back and
the story would unfold before my eyes without any effort from my part. These diverse
strategies for creating fiction retain an element of surprise which can attract more readers and
can increase the influence of digital fiction in the field of literature. Norsk: Formålet med denne oppgaven er å utforske kvaliteten av den nye måten å skape litteratur på
som betegnes som digital fiksjon. Denne litteraturen er skapt ved bruk av datamaskin og må
leses på en datamaskin. Mulighetene og begrensingene av dette mediet er viktig for å oppleve
digitale fiksjonstekstene. Det som gjør denne litteraturen interessant, er at den bruker
litterære teknikker fra bokmediet, samtidig som disse fornyes eller forhandles i møte med
digital teknologi.
Måten jeg har nærmet meg dette feltet på, har vært gjennom analysen av fem digitale
fiksjonstekster ved å fokusere på teknikker og egenskaper som gir dem bestemte kvaliteter. På
grunn av at disse tekstene er så mangfoldige, har jeg tatt i betrakting forskjellige teorier fra
trykt litteraturtradisjon til teorier som fokuserer på nye digitale medier, særlig hypertekst som
er det viktigste mediet. Leseren/seeren må forstå mediet for å få et helhetlig bilde av verket og
for å kunne tolke og nyte det.
Mine observasjoner har ført meg til følgende konklusjoner. Det er ikke så mye av betydning
om den nyeste teknologien blir brukt, men heller måten den blir brukt på. De beste digitale
fiksjonstekstene er for eksempel de som klarer å bruke det digitale mediet på en metaforisk
måte for å presentere temaet. Dessuten, i tekster som bruker bilder, animasjoner, lyder og
musikk i kombinasjon med ord, har det vært viktig å se på hvilken måte disse oppfyller,
motsier eller utfordrer hverandre, mens de sammen bidrar til å skape et sammenhengende
verk av fiksjon. Det mest interessante har vært å se de ulike måtene digital fiksjon involverte
meg som en leser/seer, bl.a. ved å måtte velge hvilke lesestier jeg ønsket å følge gjennom
teksten. Noen ganger måtte jeg skrive svar på skjermen, og andre ganger var det nødvendig å
puste for å bistå fortelleren i å avdekke historien. Jeg kunne selv gå til nettstedet som ble
opprettet for verket og skrive min historie eller kommentar. Det var også anledninger hvor jeg
bare kunne lene meg tilbake og la historien utfolde seg foran øynene mine uten noen innsats
fra min side. Disse ulike strategiene for å skape digital fiksjon beholder et element av
overraskelse som kan tiltrekke seg flere lesere og øke innflytelsen av digital fiksjon i
litteraturen generelt.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.