Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 228
-
Hvilke faktorer er viktig for flerkulturelle elevers opplevelse av tilhørighet til skolen?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer seks flerkulturelle elever vektlegger for å oppleve tilhørighet til skolen. I takt med økt innvandring, har skolene i Norge blitt mer flerkulturelle. Til tross ... -
Pedagogiske atmosfærer i møter med posthumane perspektiver i barnehager
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masterundersøkelsen har som mål å prøve ut en empirisk og teoretisk forskyvning koblet til pedagogiske atmosfærer som relasjonsteoretisk fenomen i barnehagefeltet. Masterundersøkelsens søkelys på pedagogers ... -
STL+ i den første skrive- og leseopplæringen
(Master thesis, 2020)Norsk: Skriving og lesing er viktige ferdigheter å beherske for å kunne fungere i dagens samfunn. Dette sammen med den økende digitaliseringen, som skjer i både skole og samfunn generelt, fører til innføring av nye metoder ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Barnehagelæreres forståelse av eksternalisert atferd i en barnehagekontekst
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er eksternalisert atferd i barnehagesammeneheng. Formålet har vært å få en dypere innsikt i barnehagelæreres forståelse av fenomenet eksternalisert atferd, og hva de ... -
Bruk av uteskole (utvidet klasserom) i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om uteskole (utvidet klasserom), hvor fokuset er på barneskolelæreres og skolelederes (rektorer) erfaringer og begrunnelser for bruk av uteskole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorfor ... -
Elevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik ... -
Arabiskspråklige foreldres erfaringer og opplevelser - En kvalitativ studie av skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Den norske skolen er stadig i utvikling for å inkludere alle barn og deres familier inn mot skolen og dets mandat. Politiske styringsdokumenter, lover og lærerplaner legger grunnmuren for opplæringen samt ... -
Brobyggende overgangspraksiser: En kvalitativ studie av kontinuitetspremissets posisjon og rolle i nettverksarbeid om overgang mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er en kvalitativ studie som utforsker hvordan kontinuitet ivaretas når barnehager og skoler samarbeider om overganger. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
(Master thesis, 2023)Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers ... -
Hvordan vises elevers læringshemmende atferd, og hvordan gir læreren tilbakemeldinger, i klasseromsundervisning sammenlignet med uteskole?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elevers læringshemmende atferd, og lærerens tilbakemeldinger, viser seg i klasserommet og i undervisning ute. Studien baserer seg på en kvalitativ metode og hermeneutisk ... -
Hvis jeg ser dem og bryr meg, så vil de trives, og da kommer det faglige etter hvert
(Master thesis, 2023)Norsk Sammendrag Hensikten med dette prosjektet har vært å løfte frem et forskningsfelt som det forskes lite på i samfunnet. Det poengteres i Meld. St. 6 (2019-2020, s. 53) og i tidligere forskning (Faldet & Nes, 2021) at ... -
Er det rom for alle?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av fire av skolens styringsdokumenter, oppgaven tar for seg generell del av Lk06, overordnet del av L20, gjeldende opplæringslov samt forarbeidet til ny opplæringslov. Oppgavens ... -
Lærersamarbeid – et profesjonelt læringsfellesskap?
(Master thesis, 2021)Norsk: Temaet for oppgaven er lærersamarbeid i profesjonelle læringsfellesskap. Hensikten har vært å undersøke om det profesjonelle læringsfellesskapet har de nødvendige vilkår for å være et virksomt profesjonelt ... -
«Skulle ønske de så meg som et menneske» En kvalitativ studie om barn med psykisk syke foreldre og deres møte med skolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven handler om barn som pårørende og om hvordan vi i skolen på best mulig måte kan møte disse barna. Barn som pårørende kan også bli betegnet som «de usynlige» barna og de representerer en sårbar ... -
Elevmedvirkning, mye mer enn elevens stemme
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler elevmedvirkning i skolen. Tematikken er undersøkt i en skole hvor elevmedvirkning har en svært sentral rolle, Montessoripedagogikken. Fenomenet er undersøkt med følgende ... -
"Jeg trodde han var norsk" - En tematisk analyse av minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg anerkjennelsesbegrepet i en skolekontekst. Mer konkret søkte jeg innsikt i minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen. Dette gjennom å blant annet sette ... -
Å fremje livsmeistring hjå elevar i småskulen som viser eksternalisert åtferd, og profesjonsfellesskapet si betydning i dette arbeidet
(Master thesis, 2022)Mange elevar som viser eksternalisert åtferd har ofte vanskar med det som vert fremja som viktige kompetansar for å meistra livet. I faglitteratur og styringsdokument vert desse omtalt som livsmeistringskompetansar, og ... -
Inkludering i skolen: En analyse av sentrale dokumenter for skolen, med fokus på inkludering og begreper knyttet til inkludering.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om inkluderingsbegrepet som kom inn i den norske skolen med Læreplanverket reform 97 (L97) etter Salamanca-erklæringen (UNESCO, 1994). Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon, og ...