Hvordan kan lærere motivere elever til å delta i kroppsøving?
Abstract
Forfatter
Ingrid Dahl
Oppgavetittel
Hvordan kan lærere motivere elever til å delta i kroppsøving?
Problemstilling
Hvordan kan kroppsøvingslærere motivere elever som ikke liker kroppsøving til å delta?
Teori
Forskningen innebefatter nøkkelbegreper som: endringer i læreplanen, motivasjon, målorienteringsteori, psykologisk læringsklima, selvbestemmelsesteori, lærerens rolle og kjønnsforskjeller i kroppsøving.
Metode
Den kvalitative forskningsmetoden ble brukt i denne oppgaven. Her ble det brukt totalt 2 intervjuobjekter.
Resultater
Resultatene fremstår under hvert punkt som er tatt ut fra intervjuguiden. Punktene er: deltagelse i kroppsøving, om de er aktive på fritiden, hvor motiverte de er, mestringsfølelsen de har, forholdet til kroppsøvingslæreren og hvordan miljøet påvirker de.
Diskusjon
Resultatene blir drøftet opp mot læringsklima, lærerollen, motivasjon og kjønnsdeling i kroppsøving.
Konklusjon
En endelig konklusjon av forskningen drøftet opp mot teorien. Denne studien viser at lærerens rolle har stor innvirkning på elevenes motivasjon. Blant annet gjennom å gi oppmuntrende tilbakemeldinger, valgmuligheter og prøve å oppnå innsats og mestringfølelese hos elevene.
Nøkkelord
Motivasjon, lærerens rolle, kjønnsforskjeller, Selvbestemmelsesteorien.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013