Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132824Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter: Simen Kummeneje.
Tittel: Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget.
Bakgrunn: I dagens Norge er vi veldig opptatt av tilpasset opplæring og å få alle med i undervisningen. Med årene har kjønnsdeling av klassene, spesielt da i kroppsøving, blitt mer og mer diskutert i forhold til denne utfordringen. Jeg vil på bakgrunn av dette undersøke mer om denne problemstillingen: Hvordan opplever elever, i en ungdomsskole på Østlandet, at kjønnsdeling i en kroppsøvingstime med fotball kan være med på å øke mestring og prestasjon?
Mening: Denne undersøkelsen har som formål å belyse resultater av kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget. Undersøkelsen skal gi informasjon om hvorvidt situasjonen vil forbedre eller forverre elevenes mestring og resultater i faget og ta opp diskusjoner rundt disse resultatene i forhold til etiske grunner om kjønnsdeling skal bli aktuelt eller ikke.
Metode: Undersøkelsen vil ha en kvalitativ strategi i form av observasjon av kroppsøvingstimer og dybde-intervju med 4 elever, 2 gutter og 2 jenter. Spørsmålene vil omhandle elevens syn på egen mestring, prestasjoner og generelle syn på kjønn og aktivitet.
Resultater: Elever er ulike og krever forskjellige miljø og aktiviter for å yte i faget. 2 av informantene opplevde kroppsøvingstimene som bedre ved kjønnsdelte grupper og de resterende 2 opplevde at kroppsøvingstimene ble dårligere. Samtidig var mine observasjoner at; jentene får et høyere nivå på timene sine, mens guttene får noe mer blandet resultat.
Konklusjon: Informantene har ulike opplevelser av kjønnsdelt kroppsøving med fotball som tema. Noen opplever det som positivt og andre som negativt. Årsaken for dette varierer fra person til person.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013