dc.description.abstract | Forfatter:
Ola Erik Heen Moe
Tittel:
Norsk tittel: Læringsutbytte i kroppsøving
Innledning:
Her tar jeg for meg hvorfor jeg skriver oppgaven, bakgrunn og problemfelt. I tillegg ser jeg på oppbygningen av oppgaven og tidligere studier som er interessante rundt samme emne.
Problemstilling:
Min hovedproblemstilling: «Hva er læringsutbytte i kroppsøving – og er dette i tråd med læreplanverket for kunnskapsløftet?»
Teori:
Jeg tar for meg teorien om læreplanarbeid, oppbygning av kunnskapsløftet, hva formålet med kroppsøvingsfaget er og de ulike hovedområder med underliggende kompetansemål. I tillegg viser jeg til legitimeringen av kroppsøvingsfaget.
Metode:
Jeg har valgt å benytte en kvantitativ forskningsmetode, spørreskjema, for å besvare min problemstilling. Jeg har forsket på sisteårsstudenter (VG3), studiespesialisering ved to ulike videregående skoler.
Resultat:
Her framstilles resultatet fra spørreundersøkelsen. Jeg viser til likheter og ulikheter i kjønn og skole i ulike stolpediagram.
Diskusjon:
Her diskuterer jeg resultatet som er framstilt i resultatkapittelet, og dette opp i mot teorikapittelet.
Konklusjon:
Læringsutbytte i kroppsøving virker å variere fra skole til skole. At store deler av elevene i undersøkelsen ikke kjenner til kompetansemålene kan være en årsak til dette. Elevene legger vekt på helse og hvordan ulik aktivitet bidrar til bedre helse som formålet med faget, men de er noe usikre på om de har noe nytte av det de lærer senere i livet. Planlegging og gjennomføring av egentrening, lagspill og fair play virker å stå sterkt, mens livredding, førstehjelp, friluftsliv og dans er mindre vektlagt. Det varierer også mye mellom skolene i undersøkelsen når det kommer til forståelsen av kroppsøvingsfaget som allmenndannende fag. | no_NO |