Motivasjon og elevmedvirkning i kroppsøving
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132857Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter: Lars Christian Engebretsen
Oppgavens tittel: Motivasjon og elevmedvirkning i kroppsøving
Problemstilling: Hvordan er holdningen blant 10. klasseelever til kroppsøvingsfaget, og hvordan kan elevmedvirkning være et verktøy for deres deltakelse og motivasjon til faget?
Metode: I denne oppgaven er kvantitativ metode benyttet. Innsamlingen av data har blitt gjort ved et spørreskjema utarbeidet med lukkede og åpne spørsmål.
Resultat: Kroppsøving er et fag alle har et forhold til. Holdningene varier i stor skala, fra det positive til det negative. Indre motivasjon og en tilhørighet til kroppsøvingsfaget viser seg å være en viktig faktor for deltakelse, ved at elever får bidra og være med i planleggingsprosessen. Indre motiverte holdninger er også verdier en er tjent med å ta med seg videre i livet. Holdningsforskjellene i faget må bli tatt på alvor ettersom det er elever som mistrives. Dette strider imot formålet med kroppsøving som skal føre til et godt forhold til fysisk aktivitet, for i et folkehelseperspektiv er både samfunnet og individ tjent med dette. Karakterer bidrar som en stor del mistrivselen og derfor er et punkt som burde vurderes.
Beskrivelse
Bacheloroppgave folkehelse, 2013