Allting er lett, bare man kan det: Fordelene ved bruk av regning i flere fag
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132894Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag: Denne oppgaven bygger på hvordan og hvorfor regneferdigheten skal brukes i flere fag i skolen. Strategidokumentet "Motivasjon og mestring for bedre læring" blir presentert med hvorfor det ble laget og hvordan man kan benytte seg av det. De grunnleggende
ferdighetenes rolle vil så bli presentert sammen med hvorfor regning er viktig. Den neste vinklingen er God regning, dette er en modell som er benyttet i mange dokumenter som behandler tema "regning som ferdighet" og er derfor svært aktuell i denne oppgaven. Neste del sier noe om hva gode regneferdigheter fører til og hva en regneprofil er. Siste delen av teorien sier noe om lærevansker og hvordan dette kan spores i matematikken. Forskningen
bygger på en hypotese om at elever med lærevansker vil prestere bedre i et fag hvor det er en høy motivasjon. Resultatet fra denne forskningen gir støtte til det som allerede finnes. Elevene presterte bedre i det faget hvor det var en høyere motivasjon. Summary: This paper is based on how and why mathematical proficiency is used in several subjects in school. Strategy Document "Motivasjon og mestring for bedre læring" (Motivation and mastery for better learning) will be presented with why it was made and how to make use of it. The basic proficiency will be presented along with why numerical literacy is important. Good math is a model that is used in many documents. It deals with the theme "mathematical proficiency" and is therefore relevant for this paper. Next part is about what good numerical literacy causes and what an "arithmetic-profile" is. The last part is learning disabilities and how it can be traced in mathematics. The research is based on the hypothesis that students will perform better in a subject where there is a high motivation. The results of the study provide support for it, the students performed better in a subject where there was a higher motivation.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013