Det ideelle er en lærerstil som fremmer læring
Abstract
Sammendrag:
Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger:
I hvilken grad har læreren en stil som skaper et læringsmiljø som fremmer læring?
Jeg har observert i praksis ut i fra teorien jeg hadde med fra Norge, om den ideelle læreren, og har sett på hvorvidt denne lærerrollen kommer frem i klasserom ved skolen jeg var på. Jeg har sett nærmere på hvordan læreren utfører klasseledelse, har forventninger til elevene sine, hvordan relasjonen mellom elevene og læreren er, og hvordan bruken av klasseregler og håndhevelse av disse ble gjennomført.
Metoden jeg benyttet for å finne svar på min problemstilling og mine underpunkter var skjult observasjon og skjult intervju av læreren. Samt intervju med et utvalg av elevene i klassen. Mine funn etter dette er at læreren har en nokså autoritær lederstil framfor en autoritativ, som her i Norge blir sett på som det ideelle. Læreren selv mener at hun har gode relasjoner til elevene, hvilken jeg i min observasjon, ikke kunne se noe til. Summary:
After spending three months in practice in Namibia, in the town Tsumeb, I have written this bachelor assignment. It is about Classroom management, my objective is:
In which degree has the teacher got a leadership of the class that promotes learning?
I have done some observation based on the theory I brought from Norway, concerning the ideal teacher. I have observed whether this class leadership exists in the Namibian classroom. I have looked closer into classroom management, concerning expectations to the learners, relations, classroom rules and enforcement of these. I have also learned how contextual factor must be taken into consideration when evaluating teaching styles.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013