Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Line Kirkelund
dc.date.accessioned2013-09-23T13:37:00Z
dc.date.available2013-09-23T13:37:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132920
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger: I hvilken grad har læreren en stil som skaper et læringsmiljø som fremmer læring? Jeg har observert i praksis ut i fra teorien jeg hadde med fra Norge, om den ideelle læreren, og har sett på hvorvidt denne lærerrollen kommer frem i klasserom ved skolen jeg var på. Jeg har sett nærmere på hvordan læreren utfører klasseledelse, har forventninger til elevene sine, hvordan relasjonen mellom elevene og læreren er, og hvordan bruken av klasseregler og håndhevelse av disse ble gjennomført. Metoden jeg benyttet for å finne svar på min problemstilling og mine underpunkter var skjult observasjon og skjult intervju av læreren. Samt intervju med et utvalg av elevene i klassen. Mine funn etter dette er at læreren har en nokså autoritær lederstil framfor en autoritativ, som her i Norge blir sett på som det ideelle. Læreren selv mener at hun har gode relasjoner til elevene, hvilken jeg i min observasjon, ikke kunne se noe til.no_NO
dc.description.abstractSummary: After spending three months in practice in Namibia, in the town Tsumeb, I have written this bachelor assignment. It is about Classroom management, my objective is: In which degree has the teacher got a leadership of the class that promotes learning? I have done some observation based on the theory I brought from Norway, concerning the ideal teacher. I have observed whether this class leadership exists in the Namibian classroom. I have looked closer into classroom management, concerning expectations to the learners, relations, classroom rules and enforcement of these. I have also learned how contextual factor must be taken into consideration when evaluating teaching styles.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectklasseledelseno_NO
dc.subjectautorativ lederstilno_NO
dc.subjectrelasjonerno_NO
dc.subjectforventningerno_NO
dc.subjectreglerno_NO
dc.subjecthåndhevelseno_NO
dc.subjectNamibiano_NO
dc.subjectTsumebno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleDet ideelle er en lærerstil som fremmer læringno_NO
dc.title.alternativeThe ideal classroom management is the type that promotes learningno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber37no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel