Den gyldne regel –hvordan involvere foreldre i utviklingssamtalen
Abstract
Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er skole-hjem-samarbeidet. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan man involvere foreldrene i utviklingssamtalen?» For å belyse problemstillingen blir det brukt teori og forskning som omhandler foreldrenes betydning for elevenes utvikling, betydningen av et godt skole-hjem-samarbeid, kjennetegn på en god utviklingssamtale, hvordan en får en god dialog og noe om elevsamtalen og tilbakemeldinger. I tillegg til teori vil det også bli presentert resultater fra egne intervjuer og observasjon. Det er blitt gjort intervjuer med en skoleleder og en kontaktlærer, i tillegg til at en utviklingssamtale har blitt observert. Resultatene av intervjuene og observasjonen, i lys av teorien, viser at det handler mye om å vise foreldrene at de blir tatt på alvor. Det vises at det er viktig at læreren gir foreldrene følelsen av at forholdet mellom dem er symmetrisk, og at begge parter samarbeider for å gi barnet det beste utgangspunktet for utvikling. For å skape dette symmetriske forholdet kan det kanskje være så enkelt som å følge den gyldne regel; vær mot andre, slik du vil at andre skal være mot deg. Summary: The theme for this thesis is school-home-collaboration. The problem reads: “how can we involve parents in the parent-teacher conference?”. To elucidate the problem, it is used theories and research concerning the parents importance for the students’ progress, the importance of a well-functioning school-home-collaboration, what characterizes a well-functioning parent-teacher conference, how to get a good dialogue and some about the student conference and feedback. In addition to the theories and research there will be presented results from my own interviews and observation. It has been done interviews with a principal and a teacher, in addition to an observation of a parent-teacher conference. The results of the interviews and the observation, in light of the theory, shows that it’s essential that the parents are taken seriously. It shows that it is important that the teacher gives the parents the feeling of a symmetrical relationship, and that both parties collaborate to give the child the best possible basis for development. To create this symmetrical relationship, it may be as simple as following the golden rule; do unto others as you would have them do unto you.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013