Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRød, May-Lene Stene
dc.date.accessioned2013-11-01T11:28:09Z
dc.date.available2013-11-01T11:28:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132978
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Denne bacheloroppgaven omhandler bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet. Bakgrunnen for valg av tema er å finne i læreplanen for faget, hvor fokuset på fortelling er stort. Fortellingen innehar en særstilling i nær sagt alle verdens religioner og kulturer, og er avgjørende for menneskets identitet og følelse av tilhørighet. Det blir dermed naturlig å innlemme fortellingen i RLE-undervisningen. Både kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme byr på et mangfold av rike, spennende fortellinger som formidler troslæren på en unik og lettfattelig måte. Også innen etikkundervisningen kan fortellingen være hensiktsmessig å bruke. Bruk av fortellinger byr på både utfordringer og muligheter for læreren, men størst og flest er definitivt mulighetene. Muligheter til å variere undervisningen, og muligheter til å behandle hver enkelt religion respektfullt ut fra sitt særpreg og mangfold.no_NO
dc.description.abstractSummary: This bachelor thesis deals with the use of narratives in teaching about religions, philosophy and ethics in middle school. The reason for my choice of topic is to be found in the curriculum of the subject, where the focus on stories and storytelling is significant. The story holds a special position in basically all of the religions and cultures around the world, and is essential for human identity and sense of belonging. It is therefore only natural to incorporate narratives in teaching about religions, philosophy and ethics. Both Christianity, Judaism, Islam, Hinduism and Buddhism offers a plethora of rich, engaging stories that convey religious doctrine in a unique and easily understandable way. Use of narratives in teaching offers both challenges and opportunities for the teacher, but the opportunities are definitely the greatest. The narratives give the opportunity to vary the teaching methods and treat every religion with respect from their own uniqueness and diversity.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfortellingno_NO
dc.subjectreligionno_NO
dc.subjectlivssynno_NO
dc.subjectetikkno_NO
dc.subjectundervisningno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleDet skjedde i de dager... Om bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnetno_NO
dc.title.alternativeAnd it came to pass in those days…no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber27no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel