dc.contributor.author | Eide, Kristian Heggebø | |
dc.date.accessioned | 2013-08-13T16:51:16Z | |
dc.date.available | 2013-08-13T16:51:16Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133061 | |
dc.description | Bachelor organisasjon og ledelse, 2013. Lagt ut med tillatelse. | no_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg gjennom kvalitative intervjuer undersøkt i hvilken grad avdeling Jobs hos Omega Ølensvåg fremstår som en lærende organisasjon og i hvilken grad deres elektroniske systemer bidrar til læring og utvikling.
Datainnsamlingen er gjort kvalitativt etter et fenomenologisk design, gjennom intervjuer med fire avdelingsledere ved avdeling Jobs hos Omega Ølensvåg.
Oppgavens teori del har tatt utgangspunkt i Senges fem disipliner og Argyris og Schöns enkel- og dobbelkretslæring.
I oppgaven har jeg knyttet det innsamlede datamaterialet fra intervjuene opp i mot den anvendte teorien. Oppgaven konkluderer med at avdeling Jobs hos Omega Ølensvåg i stor grad fremstår som en lærende organisasjon og at de elektroniske systemene bidrar til læring og utvikling. Dette begrunnes blant annet med at avdelingslederne jobber i team, utveksler informasjon, kunnskap og erfaringer. Deretter at avdelingslederne gis stor frihet og tillit i arbeidshverdagen og mulighet for kurs og videreutdanning. | no_NO |
dc.description.abstract | Engelsk sammendrag (abstract): In this study I have through qualitative interviews explored the extent to which department Jobs at Omega Ølensvåg emerging as a learning organization and the extent to which their electronic systems contribute to learning and development. Data collection is done qualitatively by a phenomenological design, through interviews with four department managers at the department Jobs at Omega Ølensvåg. Thesis theory part has been based in Senges five disciplines and Argyris and Schön single and double circuit learning. In the study I have related the collected data from the interviews up against the applied theory.
The study concludes that the department Jobs at Omega Ølensvåg largely emerging as a learning organization and that the electronic systems conducive to learning and development. This is due in part that department managers work in teams, share information, knowledge and experiences. Departmental managers are given the freedom and confidence in working life and the opportunity for continuing education courses. | en |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | no_NO |
dc.subject | lærende organisasjoner | no_NO |
dc.subject | elektroniske systemer | no_NO |
dc.subject | utvikling | no_NO |
dc.subject | erfaringsutveksling | no_NO |
dc.title | I hvor stor grad er Omega Ølensvåg en lærende organisasjon? Et kvalitativt studie med fire avdelingsledere om deres erfaringer og opplevelser med de elektroniske systemene og opplevelsen av læring i Omega Ølensvåg | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 39 s. | no_NO |