Utdanning i pedagogikk og pedagogisk praksis : en drøfting
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133458Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Til tross for mange uttalte håp om at utdanning i pedagogikk også vil
kunne øke kompetansen i forhold til det å bedrive pedagogisk virksomhet, ser det
likevel ut til å være bred enighet om at utdanning i pedagogikk ikke nødvendigvis også
innebærer en innvielse i pedagogisk praksis. Spesielt ut i fra nytten av at det er et nært
forhold mellom pedagogisk teori og praksis, vil mange se det som nødvendig at det er
et gjensidig og fruktbart forhold mellom de to områdene. Når en så skal drøfte dette
forholdet, kan en likevel ikke ensidig ta utgangspunkt i en slik ideell tilstand. Vi har
faktisk sett og opplevd, i en rekke år, og vi ser og opplever fortsatt sterke verbale
konflikter i forholdet. I dette essayet synliggjøres derfor uenigheten mellom nettopp
teoretikere og praktikere i synet på forholdet mellom utdanning i pedagogikk og
pedagogisk praksis. I tillegg tar teksten også opp en del spørsmål knyttet til hva de to
områdene står for, og hva de ulike begrepene og områdene pedagogisk teori og
pedagogisk praksis kjennetegnes ved. Essayteksten forsøker også å ta stilling til utsagn
av typen:
- Pedagogisk teori og praksis er et handlingsrettet og praksisorientert studium.
- Den pedagogiske teorien må formidles gjennom konkrete sammenhenger.
- Høy kvalitet i den pedagogiske praksis har sin forutsetning i utdannelsen, i den
teoretiske innvielsen. English: We have from time to time seen quite strong verbal conflicts between
those focusing mostly upon the theory of Education and those focusing mostly upon
the educational practice. In this essay the author focuses both upon what the Theory
Field and the Practice Field represents and what are the most significant signs in the
still in Norway ongoing conflict between these two fields.
Serie
Notat06/2005