Senterstruktur og tjenester. Notater i utvalg 2000
Abstract
Norsk: Publikasjonen består av tre notater. De er alle bestillingsnotater, skrevet i løpet av 2000. Alle
tre handler på ulike måter om senterstruktur, tjenester og regional utvikling, men er skrevet
for å kunne leses uavhengig av hverandre.
Det første notatet drøfter mangetydigheten i uttrykket ”å satse på sentra” og konkluderer med
at ”senterutvikling” vanskelig kan framstå som noe mer enn et slagord før det er nærmere
avklart hva slags betydning som legges i uttrykket.
Det andre notatet drøfter utfordringene med å forsyne befolkningen i den geografiske periferien
med tjenester – og å gjøre innenfor rammen av knappe budsjetter. Det legges vekt på hvordan
”regional tjenesteorganisering” kan utvikles som politikkområde med forståelse for at
offentlig sektor både har en rolle som tjenesteprodusent og som produsent av arbeidsbetingelser
for andre tjenesteleverandører, både private bedrifter, frivillige organisasjoner og brukerne
i rollen som egenprodusenter av tjenester.
Det tredje notatet drøfter teoretiske og praktiske problemer forbundet med å utvikle
minstekrav til innholdet i, og tilgjengeligheten til offentlige tjenester. English: The present publication consists of three papers. They are written as commissioned work during
the year 2000 and have a common focus: Central place systems and service provision.
The first paper deals with the expression ”promoting centres as a strategy for regional development”.
It claims that the multitude of interpretations and the lack of a precise definition of
the expression concerned make it a slogan more than a guideline for practical use among
planners and decisionmakers.
Policymaking and planning concerning the organising of service provision systems in sparsely
populated areas, is focused in paper no. 2. The main purpose of the paper is pointing out a
dual role for public sector: On one hand, the production of public services. On the other hand,
the production of a legal, fiscal and infrastructural framework for non-public, serviceproducing
actors like private firms, non-profit organisations and self-servicing individuals, households
and communities.
Paper no. 3 deals with theoretical and practical problems in creating standards for services and
the service accessibility.
Series
Notat02/2001