dc.contributor.author | Langnes, Olaf | |
dc.date.accessioned | 2008-08-13T12:34:46Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-444-7 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133486 | |
dc.description.abstract | Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk
ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene.
Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men
den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i studieforberedende studieretninger
og 302 elever fra ikke studieforberedende studieretninger deltok. Oppgavene var i
hovedsak knyttet til brøkregning og algebra. Gjennomsnittscoren var 9,5 i 1979 og 9,9
i 1980 (av 19 oppnåelige poeng). I 2003 var scoren 4,4 innen studieretning for
allmenne, økonomisk og administrative fag, 4,2 innen studieforberedende
studieretninger og 1,9 innen ikke studieforberedende studieretninger. Både innen
studieforberedende studieretninger og ikke studie-forberedende studieretninger scorer
gutter noe høyere enn jenter. Ungdomskolene som elevene kommer fra, er delt inn i
kategoriene reformvennlige, tradisjonelle og vanlige. Her scorer elevene fra de
tradisjonelle skolene best. Elevene er også delt inn etter de videregående skolers
omland. Som i 1979 og 1980 scorer elvene fra ”større byer” best innen studieforberedende
studieretninger. Innen ikke studieforberedende studieretninger er denne
tendensen snudd. Elevene fra ”større byer” scorer lavest, og elevene fra landlige
distrikter scorer høyest. Antall elever fra landlige distrikter er imidlertid lite. Innen alle
deloppgaver scores det lavere i 2003 enn i 1979 og 1980. | en |
dc.description.abstract | English: In the years 1979-1980 there was carried out a test in mathematics at the
start of the first grade in upper secondary school in Nordland county. Approximately
1000 student participated each year. Exact the same test was carried out in 2003 with
731 students. The problems were mainly taken from fractions and algebra. The
average score was 9,5 in 1979 and 9,9 in 1980 (out of maximum 19 points). In 2003
the score was 4,4 in the general line of study, 4,2 in the lines preparing for further
theoretical studies and 1,9 in the lines not preparing for further theoretical studies.
Boys scored somewhat better than girls. On all subtasks the scores were lower in 2003
than in 1979 and 1980. | |
dc.format.extent | 121927 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Notat | en |
dc.relation.ispartofseries | 02/2005 | en |
dc.subject | matematikk | en |
dc.subject | forkunnskaper | en |
dc.subject | videregående skole | en |
dc.subject | ungdomsskoler | en |
dc.subject | algebra | en |
dc.subject | brøk | en |
dc.title | Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole | en |
dc.title.alternative | Mathematical knowledge at the start of upper secondary school in Nordland county, Norway | en |
dc.type | Working paper | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |