Digitale medier i global læring. Erfaringer med Globalis
Abstract
Dette notatet er et resultat av første fase i FoU-prosjektet ”Digitale
medier i global læring”. Målsettingen med prosjektet er å vinne erfaringer med digitale
medier som verktøy i global undervisning. Prosjektet vil gjennom ulike metoder teste
ut digitale ressurser og evaluerer disse i forhold til målsettingen med global læring i
skolen. Prosjektet har som delmålsetting å bidra til å heve den digitale kompetansen
både i lærerutdanningen og i skolen. Det oppnås gjennom at prosjektet er organisert
som et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningen og skolene der lærerstudenter,
skoleelever og lærere er aktive i hele forsknings og utprøvingsfasen. I første fase av
prosjektet har vi hatt et nært samarbeid med FN-sambandet knyttet til utvikling og
utprøving av det interaktiv verdenskartet Globalis. Vårt bidrag i dette samarbeidet har
vært å la 3. og 4. års lærerstudenter prøve ut Globalis i forbindelse med sin praksis.
Dette notatet beskriver hvordan denne utprøvingen har foregått og hvilke erfaringer vi
har høstet så langt. Notatet inneholder også konkrete forslag til forbedringer av
Globalis. English: This occasional paper report the first result from the project Digital Media
in Global Learning. The first aim of the project is to look into the possibilities of
digital media in global learning. We wish to test how different digital media can work
to enhance the quality of global learning and thereby reach more general aims of
global education in the Norwegian secondary schools. A second aim is to increase
digital knowledge and competence among teacher students, secondary school teachers
and pupils. UN Association of Norway, Global Virtual University and UNEP have
developed an interactive programme named Globalis. This is in principle an
interactive world map based un UN statistics. The programme is developed for use in
the secondary schools. We have tested the usefulness of this programme as well as the
programme as such in several secondary schools in Hedmark and Oppland.