Hvilke faktorer har betydning for implementering og spredning av CLIL? Analyse av CLIL i videregående skole 2009–2010: Del 2
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133661Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Denne utredningens formål er å analysere individuelle og organisatorisk faktorer som er kritiske for initiering, implementering
og utvikling av CLIL i norsk videregående skole. Hvilke faktorer gir forklaring på at lærere implementerer
og opprettholder CLIL? Hvilke organisatoriske og ledelsesmessige faktorer fremstår som viktige? Utredningen er delt
i to rapporter. Mens rapport 1 legger vekt på didaktiske faktorer sett fra lærernes perspektiv, drøfter denne rapporten
organisatoriske faktorer som påvirker initiering og spredning av CLIL. Utredningen er basert på data samlet
inn ved syv skoler som deltar i prosjektet skoleåret 2009-2010 med tillegg av sekundærdata og publiserte empiriske
studier
Dataanalysen bekrefter for det første at oppstart og implementering av CLIL er et individuelt prosjekt, der lærernes
motivasjon, egen forventning og kompetanse fremstår som første ordens faktorer for implementering. Disse psykologiske
faktorene er i teorien selvforsterkende, ved at erfarte positive resultater øker motivasjonsbasen og bidrar
til videre utprøving og investering i metodene. Dataanalysen viser for det andre at flere av skolene er involvert i
stabile og tette internasjonale nettverk. Nettverket som er formet rundt Fremmedspråksenteret står i en særstilling,
på grunn av dets forskningsbasert kompetanse, at senteret tilbyr ressurser og akkumulerer kunnskap om CLIL.
Fremmedspråksenteret spiller i dag en viktig rolle som sentral node i nettverket. Skolens ledelse har for det tredje,
påvirkning overfor lærernes motivasjon, ved å signalisere forventninger om økt internasjonalisering og ved å legge
forholdene til rette for bilingval undervisning. Ett av de områdene der ledelsen har signifikant effekt, er fjerning av
strukturelle barrierer. Ved å etablere egne internasjonale klasser, vil de fleste av de flaskehalsene som er rapportert i
denne studien fjernes. Et signifikant ledelsesbidrag vil videre være å videreutvikle skolens satsinger mot en helhetlig
internasjonal strategi. Bilingvale tilbud kan i det perspektivet gjøre skolens tilbud attraktiv i forhold til søkergrupper
som er særskilt interessert i språk. Det ligger avslutningsvis et potensial for CLIL ved å knytte aktive skoler tettere
sammen og å systematisere verktøyer for implementering med basis i den kunnskapen som alt er etablert ved
skolene. English: The purpose of the reported study was to analyze individual and organizational factors that emerge as critical for
initiation, implementation and further development of CLIL practices in Norwegian upper secondary education. What
are explanatory factors of implementation and sustainability of teachers’ CLIL practices? And what kind of leadership
variables and organizational conditions emerge as critical? The analysis has resulted in two separate papers. Whereas
the first paper discussed didactical factors seen from the individual teacher’s perspective, this specific paper
analyzes and discusses organizational factors, in which individual choices are situated. The project is based on data
collected at seven schools participating in 2009-2010, accompanied by secondary data and review of empirical
studies of bilingual education in Norwegian upper secondary education.
The data analysis confirms, firstly, that initiation and implementation of CLIL is an individual project, where the
individual teacher’s motivation, belief in efficacy and perceived competence emerge as first-order factors for implementation.
These psychological factors are in theory self-reinforcing, because positive experiences increases
the motivation base and contributes to further experimentation and expands the application of CLIL. Second, the
analysis shows that several of the schools in the sample are involved in stable and dense international networks. The
network formed by the National Centre emerges as important, due to its research basis and availability of human
and financial resources. Moreover, the National Centre plays an important role as the central node of this network.
Third, the analysis shows that school leadership may increase the motivational basis of the teachers by signaling the
demand for more international activities, and most notably, by providing sufficient conditions for bilingual teaching.
One area, where school management may have a significant impact on bilingual teaching, is through the elimination
of structural barriers. By establishing earmarked international classes, most of the structural limitations will be removed.
Another significant leadership contribution will be the further development towards a holistic international school
strategy, which might raise the attractiveness among important stakeholder groups. Finally, the analysis exposes
a potential space for improvements in the level of CLIL implementation through coupling the active CLIL schools
tighter to each other and thereby transferring knowledge among them in terms of systematization of practical tools
for implementation.