Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: En artikkelsamling om forsknings- og utviklingsarbeid i 17 barnehager i Hedmark
Abstract
Norsk: Denne rapporten omhandler forsknings- og utviklingsarbeidet «Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena».
Hensikten med prosjektet har vært å utvikle kunnskap som kunne danne grunnlag for god kvalitativ praksis i barnehagen.
I arbeidet skulle barn sees på som aktive deltakere med muligheter for innflytelse i barnehagen. Det er
gjennomført en nettbasert kartleggingsundersøkelse for å få fram barns opplevelser og erfaringer fra barnehagen.
Resultatene viser at barn kan betraktes som troverdige informanter ved at det er en god sammenheng i måten de
besvarer de ulike spørsmålene. Vi kan si at barn svarer på en måte som gjør at de er til å stole på, og derfor kan
denne type kartlegginger gi barn nye muligheter til medvirkning i barnehagen.
De direkte resultatene fra undersøkelsen viser at det er store variasjoner i barn egne vurderinger av sin situasjon i
barnehagen. Mange barn uttrykker at de har det bra i barnehagen, men det er også en del barn som synes hverdagen
er vanskelig. Videre er det store variasjoner i barns språklige og sosiale kompetanse vurdert av førskolelærere. I
både barns vurderinger og de voksnes sine vurderinger av barn så kommer gutter systematisk dårligere ut enn
jenter. Videre er det grunn til å påpeke at foreldre og ansatte i barnehagene har en noe mer positiv vurdering av
barnehagetilbudet enn det barna selv har. Det er også relativt store forskjeller mellom barnehagene, noe som kan
indikere at noen barnehager gir et kvalitativt bedre tilbud til barn enn andre barnehager.
I dette prosjektet har det også foregått utviklingsarbeid i barnehagene med utgangspunkt i spørreundersøkelsene.
Rapporten viser gjennom flere artikler til det ansatte både på barnehage og barnehageeier nivå har arbeidet med
gjennom prosjektperioden. Målet har vært å sette fokus på barnehagens etablerte praksis og gjennom tekststudier,
refleksjoner og utprøving av arbeidsmåter, endret og videreutviklet praksisen i den hensikt å etablere enda bedre
læringsmiljø for alle barn i barnehagen. De ansatte i barnehagene har gjennom teoristudier, refleksjonsoppgaver,
observasjon og arbeid med egen praksis utviklet en barnehagepraksis med høyt fokus på kommunikasjon og interaksjonsformer
mellom voksne og barn. Fokuset har vært knyttet til hvilken betydning den pedagogiske praksis i
barnehagen har for barns læring og utvikling. Det har også resultert i en bevissthet rundt kjønnsforskjeller, og legge
til rette for aktiviteter som bidrar til like muligheter for utvikling for både gutter og jenter. Det ser ut til at de ansatte
i barnehagene gjennom dette forsknings- og utviklingsarbeidet har realisert en større bevissthet omkring hvordan
barns stemme kan bli hørt og således bli gitt en reell medvirkning på egen barnehagehverdag. English: This report covers the work with research and development in «kindergarten as learning environment». The purpose
of the project is to develop knowledge that could form the basis for good practice as qualitative upon the learning
environment in kindergarten. In seeking children voice we are seen them as an active participants with opportunities
to influence the everyday life in kindergarten.
It is carried out an online survey study to focus upon children’s voices and experiences from kindergartens in
Hedmark County. The results from this research indicate that children can be reliable informants in which there is a
good correlation in the way they have answer the questions.
The results of the survey indicate that there are variations in the children’s own voice or assessment of their situation
in the kindergarten. Many children say that they are doing well in kindergarten, but there are other children who think
life is hard there. Another aspect is that there are large variations in children’s development in language and social
skills rated by their preschool teachers. In both, children’s and the adults’ judgment, boys’ development and skills
are poorer than girls. To summaries, it is to point out that parents’ and staff in kindergartens have a more positive
judgement of the learning environment in kindergarten, than the children themselves tell throughout this survey. It is
also relatively large differences between the kindergartens in the county, which may indicate that some kindergarten
provide a better quality of the learning environment for children, than others.
In this project, the kindergartens have been working to develop the learning environment, reflecting upon the result
from the surveys. The report presents several articles from researchers, preschool teachers and the owner of the
kindergardens in the county work with this project.