Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen : En studie av fire læreboktekster for ungdomstrinnet og sju elevers lesing av dem
Abstract
Norsk: I hvilken grad virker oppbyggingen av en læreboktekst inn på elevenes
forståelse av innholdet i teksten? Dette forsøker Anne Charlotte Torvatn å belyse i
denne avhandlingen. Hun har fulgt en ungdomsskoleklasses arbeid med en lærebok i
norsk gjennom 1 år. Gjennom intervjuer og observasjoner prøver hun å danne seg et
bilde av elevenes forståelse av 4 utvalgte læreboktekster. Disse læreboktekstene har
hun analysert ved hjelp av en spesiell analysemetode innenfor tekstlingvistikken,
såkalt RST analyse. Hun sammenligner funnene fra RST-analysen med funnene fra
forståelsesstudien for å kunne svare på problemstillingen. Avhandlingen inneholder
også mange betraktninger rundt lærebokskriving og lærebokbruk i Norge. English: This thesis focuses on the correlation between text structure and
understanding. Anne Charlotte Torvatn explores how different ways of structuring a
text can affect students' comprehension of the text. Her work is a single case study.
Her fieldwork has been in one single class in a Norwegian junior highschool, where
she gathered information about what the students (age 12- 13) understood of their
textbook in Norwegian language and literature.
Series
Rapport13/2004