dc.contributor.author | Torvatn, Anne Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2008-09-23T10:46:26Z | |
dc.date.issued | 2008-09-23T10:46:26Z | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-402-1 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133736 | |
dc.description.abstract | Norsk: I hvilken grad virker oppbyggingen av en læreboktekst inn på elevenes
forståelse av innholdet i teksten? Dette forsøker Anne Charlotte Torvatn å belyse i
denne avhandlingen. Hun har fulgt en ungdomsskoleklasses arbeid med en lærebok i
norsk gjennom 1 år. Gjennom intervjuer og observasjoner prøver hun å danne seg et
bilde av elevenes forståelse av 4 utvalgte læreboktekster. Disse læreboktekstene har
hun analysert ved hjelp av en spesiell analysemetode innenfor tekstlingvistikken,
såkalt RST analyse. Hun sammenligner funnene fra RST-analysen med funnene fra
forståelsesstudien for å kunne svare på problemstillingen. Avhandlingen inneholder
også mange betraktninger rundt lærebokskriving og lærebokbruk i Norge. | en |
dc.description.abstract | English: This thesis focuses on the correlation between text structure and
understanding. Anne Charlotte Torvatn explores how different ways of structuring a
text can affect students' comprehension of the text. Her work is a single case study.
Her fieldwork has been in one single class in a Norwegian junior highschool, where
she gathered information about what the students (age 12- 13) understood of their
textbook in Norwegian language and literature. | |
dc.format.extent | 3282154 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 13/2004 | en |
dc.subject | lærebøker | en |
dc.subject | tekststruktur | en |
dc.subject | leseforståelse | en |
dc.subject | ungdomsskoler | en |
dc.title | Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen : En studie av fire læreboktekster for ungdomstrinnet og sju elevers lesing av dem | en |
dc.title.alternative | Text structure in textbooks and pupils' comprehension of the textbook | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |