dc.contributor.author | Fjeldstad, Walborg | |
dc.date.accessioned | 2008-08-07T13:12:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-622-1 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133762 | |
dc.description.abstract | Norsk: Dette arbeidet er en del av et prosjekt, et Fou- arbeid
som er gjennomført ved Høgskolen i Hedmark, Institutt for kunstfag og
informasjonsvitenskap. Hensikten med prosjektet er å undersøke i hvilken grad
kunnskap om arkitektur og kultur i nærmiljøet skaper sterkere identitet til stedet,
og er med på å skape estetiske verdier og holdninger til forming av miljøet. Som
grunnlag for forståelse av arkitektur i nærmiljøet i Elverum, er derfor karakteristisk
arkitektur opp gjennom tidene gjennomgått, for deretter å sette fokus på enkelte
arkitektoniske områder i Elverum (Leiret). Prosjektet har tatt hensyn til at det
ligger innenfor krav i Kunnskapsløftet (LK06), der det heter at kunnskap skal
være både en skapende og en omformende kraft. Prosjektet fyller også mål i
våre fagplaner innen Kunst og håndverk ved vårt institutt. Boka er derfor en
del i prosjektet, et arbeid for å gi basiskunnskap om arkitektur og nærmiljø.
Den endelige rapporten vil inneholde eksempler på hvordan arkitektur har gitt
inspirasjon til studenters skapende arbeid, og om arbeidet har gitt bevissthet om
den lokale arkitektur og tanker om forming av framtidig nærmiljø. Et pedagogisk
opplegg for elever i en grunnskole i lokalmiljøet vil også bli gjennomført. | en |
dc.description.abstract | English: This work is part of a Research and Development project carried out in
the Institute for Art and Information Technology at Hedmark University College,
Norway. The aim of theproject is to examine to what extent a knowledge of the
architecture and culture of the local environment creates a stronger identity to the
place, and contributes to creating aesthetic values and attitudes to the shaping of
the environment. As a basis for an understanding of the architecture of Elverum,
the study first presents characteristic features of architectural periods through the
history of the town before going on to focus on the various architectural styles
used in different parts of he town.The project is in accordance with the guidelines
laid down in the Norwegian Educational Reform Programme LK06, stating that
knowledge should be both a force for creativity and change. The project also
fulfils the aims stated in the curriculum for Art and Handiwork in our institute.
This book is therefore a part of a project aimed at giving basic knowledge about
the architecture in the local environment. The final report will contain examples
of how architecture has been an inspiration for the students’ creative work, and
to what extent the study has created a consciousness of the local architecture. A
pedagogical project aimed at pupils in the compulsory school will also be carried
out. | |
dc.format.extent | 3840537 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 09/2007 | en |
dc.subject | arkitektur | en |
dc.subject | Elverum | en |
dc.title | Tankeverk – skaperverk – byggverk | en |
dc.title.alternative | Thinking – Creating – Building | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::History of architecture and design: 141 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Theory of architecture and design: 142 | en |