En spørreundersøkelse om inkludering i skolen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133772Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om
inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er
informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En vurdering av om
innføringen av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis,
sosialt, faglig og kulturelt», Norges forskningsråds program for evaluering av Reform
97 innen tema 3, «Einskapsskulen, likeverd og kulturelt mangfald». Resultatene
indikerer stor oppslutning om hovedprinsipper i den inkluderende skolen, men praksis
varierer. Blant annet er det betydelig forskjell på barne- og ungdomstrinnet;
inkluderingen avtar tilsynelatende med økende alder på elevene. Også mellom
enkeltskoler er det klare forskjeller på alle de undersøkte områdene: Differensiering,
læringsutbytte, medbestemmelse, trivsel og respekt, mobbing m.v. This report presents the results from a survey about inclusion in
compulsory education in Norway. About 2500 students, parents and teachers from one
municipality take part in the enquiry. The study is part of the evaluation project «Has
the implementation of ‘Reform 97’ led to inclusive practices in schools, socially as
well as academically and culturally?» in the Norwegian Research Council’s
programme ‘Evaluating Reform 97’, more specifically in the field of ‘The
comprehensive school, equality and cultural diversity’. The results indicate substantial
support to the main ideas of inclusion, although practice varies a lot: For instance,
lower grades seem far more inclusive than higher grades, and the differences between
schools are huge in all areas exposed to scrutiny: Differentiation, learning outcome,
democracy, respect, bullying etc.