dc.contributor.author | Klein, Jørgen | |
dc.contributor.author | Martin, Calvin | |
dc.date.accessioned | 2008-10-10T14:29:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-699-3 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133810 | |
dc.description.abstract | Norsk: Denne rapporten er basert på en evaluering av prosjektet
’Traditional Life Skills’ i Karas Region, Namibia. Prosjektet er drevet som et
samarbeid mellom Namibiaforeningen og Ministeriet for Utdanning, Karas
Region. Prosjektet går ut på at foreldre og besteforeldre lærer bort tradisjonelle
Nama kunnskaper og ferdigheter til barn etter skoletid. Målet er å
holde den tradisjonelle kulturen levende samtidig som det kan utvike entreprenørskaps
tenkning og bidra med inntekter i lokalsamfunnene. I tillegg
søker prosjektet å bygge bro mellom hjem og skole.
Hovedproblemstillingen for evalueringen var å se på Namibiaforeningen rolle
som støttespiller for de lokale partnerne i utvikling og drift av prosjektet.
For å undersøke dette brukte vi kvalitative metoder som litteraturstudier,
semi-strukturerte intervjuer med nøkkelinformanter og gruppeintervjuer. Vi
intervjuet aktører i det regionale utdanningsministeriet, ansatte i Namibiaforeningen
og foreldrelærere og rektorer i sju utvalgte lokalsamfunn i Karas
Region. Vi fant at dette er et levedyktig prosjekt som har oppnådd mye
siden oppstarten i 2004. Prosjektet har sterk støtte og er godt forankret
på regionalt nivå. På lokalt nivå er det store forskjeller mellom de forskjellige
lokalsamfunnene i hvor godt drevet og forankret prosjektet er. Dette
er relatert til personlig engasjement, menneskelige ressurser og institusjonell
kapasitet. Namibiaforeningens arbeid er generelt meget positivt ansett
blant prosjektdeltagerne. I rapporten gir vi flere anbefalinger for hvordan
prosjektet kan utvikles videre med spesielt fokus på lokalt eierskap og bærekraftighet | en |
dc.description.abstract | English: This report is based on an evaluation of the Traditional Life Skills
Project (TLSP) in the Karas Region, Namibia. In the TLSP parents and grandparents
are teaching children some of the traditional life skills and knowledge
of the Nama people in the schools during the afternoons. It is the aim
that communities through the project will find pride in their own background
and thereby keep the culture alive. In addition to this the project seeks
to promote a creative and an entrepreneurial attitude among the learners
and equip them with practical knowledge and skills, as well as serving as
a bridge between the formal school system and the community. Running
the activities is a joint responsibility of The Namibia Association of Norway
(NAMAS) and the Ministry of Education, Karas Region.
The main objective of the evaluation is the role of NAMAS in supporting the
local partner in developing and running the project. The methods applied
were document studies, qualitative key informant interviews, and group interviews.
Through the study we interviewed actors at the regional Ministry
of Education, employees at NAMAS and parent teachers and principals in
seven selected rural communities in the Karas Region. We found that since
its start in 2004 the TLSP has developed into a viable project that has
strong support at regional level. At the local level the project is running
well in some communities, whilst suffering problems in others. This seems
to be related to variations in individual commitment, human resources and
institutional capacity at each place. NAMAS as an organisation is very well
regarded among the local partners. In the report we make several recommendations
of how to develop the project further, in order to strengthen the
potential for sustainability and local ownership. | |
dc.format.extent | 649997 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 13/2008 | en |
dc.subject | Nama | en |
dc.subject | utdanning | en |
dc.subject | urfolk | en |
dc.subject | Nama-stamme | en |
dc.subject | tradisjoner | en |
dc.subject | kunnskap | en |
dc.subject | Namibia | en |
dc.subject | Afrika | en |
dc.title | Evaluation of the Traditional Life Skills Project, Karas Region, Namibia | en |
dc.type | Research report | en |