Bevissthet om tydelige læringsmål – elevene lærer om prosesser i kroppen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133892Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Undervisningsopplegget som beskrives i denne rapporten ble
gjennomført våren 2008 i prosjektet Bedre læringsstrategier i realfag, et samarbeidsprosjekt
mellom Nes kommune i Akershus og Høgskolen i Hedmark.
Undervisningen er knyttet til emneområdet kropp og helse i naturfag, og elevene
lærer om skjelettet, musklene, luftveiene og blodåresystemet ved blant
annet å bygge skjelettmodell, en modell av lungens funksjon og skrive kreativt
om det som skjer i blodårene. Det faglige hovedmålet er at elevene skal kunne
beskrive viktige organers funksjon i kroppen.
I tett samarbeid med forskerne ble det utarbeidet et undervisningsopplegg
med hovedvekt på tydelige mål og oppsummering av disse. Det ble også
lagt vekt på å formidle til elevene hva som kjennetegnet god, middels og lav
måloppnåelse. For å undersøke elevenes og lærerens bevissthet og kjennskap
til målene og kjennetegn på måloppnåelse ble det gjort feltnotater i løpet av
undervisningsøktene og intervjuer i etterkant av undervisningen. Det samme
ble gjort for å finne sammenhengen mellom målstyrt undervisning og læring
om kroppen. I tillegg ble det samlet inn kunnskapstester og elevarbeider.
Elevenes bevissthet om tydelige mål og kjennetegn på måloppnåelse drøftes i
rapporten. Hovedfunnet er at elevene og lærer mener det virker klargjørende å
aktivt bruke tydelige mål i undervisningen. Elevene har imidlertid ikke noen klar
oppfatning av begrepene vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse.
Kunnskapstester og elevarbeider viser likevel at elevene har økt sin faglige
forståelse av kroppens oppbygning og funksjon. Det er mye som tyder på at
bruk av tydelige læringsmål som behandles grundig og oppsummeres i undervisningen
hjelper elever i læringsprosesser. English: The teaching activities described in this report took place spring
2008 in the project Learning strategies in science and mathematics, a cooperative
project between Nes municipality in Akershus county and Hedmark University
College. The teaching sequence is within the area Human body, and the
pupils learn about the skeleton, the muscles and the respiration and circulation
system. Among other things the pupils build models of the skeleton and the
function of lungs and they write creatively about the conditions inside blood
vessels. The main content goal is that the pupils should be able to describe the
function of important organs in the body.
In close cooperation researchers and teachers developed teaching sequences
with emphasis on clear learning goals including summing up these goals. It was
also emphasized to inform pupils about the features of high, medium and low
goal achievement To explore the pupils and teacher’s consciousness about the
learning goals and the familiarity with the features of goal achievement, it was
written field notes during the teaching sequences and performed interviews
after the sequences. The same thing was done to find the connection between
goal-driven teaching and learning about the human body. In addition, tests and
written work from the pupils were collected.
The pupils’ consciousness about the learning goals and the familiarity with the
features of goal achievement is discussed in the report. The main result is
that the teacher and the pupils think that active use of clear learning goals in
the teaching sequences is clarifying for both teacher and pupils. However, the
pupils have no clear opinion about the concepts assessment criteria and goal
achievement. Tests and written work still show that the pupils’ understanding
of the human body has increased. The results indicate that use of clear learning
goals that are treated thoroughly and summed up during the teaching sequence,
helps pupils in learning processes.