Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133904Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og skoleutvikling i et vidt inkluderingsperspektiv der siktemålet er å øke læringsutbytte og deltaking for alle i skolen. Lillehammer kommune valgte å bruke Inkluderingshåndboka i alle sine grunnskoler. Denne rapporten presenterer håndboka og beskriver og kommenterer de erfaringene som er gjort med den i Lillehammer. Sammenligning blir også gjort med erfaringer fra andre kommuner. English: Since 1997 ‹the inclusive school› has been a key concept for Norwegian compulsory education. The Index for Inclusion («Inkluderingshåndboka» in Norwegian) is a tool for self review and inclusive school development, seeing inclusion in a wide sense as being concerned with increasing learning and participation for all. The LEA (local educational authorities) of Lillehammer chose to use the Index in all its schools. This report presents the Index for Inclusion and describes and comments the experiences made with it in Lillehammer. The outcomes are also compared with other municipalities where the Index is used.
Serie
Rapport09/2006