"Ut og lær" : studentevaluering av årstrinnsprofil 3. studieår, allmennlærerutdanningen i Elverum
Abstract
Norsk: I denne rapporten presenteres studentenes synspunkter på årstrinnsprofilen ”Ut og
lær” som har vært det samlende tema for tredje studieår ved allmennlærerutdanningen
i Elverum. Gjennom ”Ut og lær” har vi rettet oppmerksomheten på en underkjent side
av lærernes kompetanse: deres evne til å organisere læreprosesser med barn og unge
også utenfor klasserommet, dvs. i den fysiske og sosiale virkelighet i nærmiljøet. Det
handler om å komme seg ut av klasserommet og utnytte de muligheter for læring som
finnes i skolens nærmiljø.
Resultatet av evalueringen er helt entydig og gir grunnlag for å hevde at
årstrinnsprofilen har fungert svært bra. Studentene gir uttrykk for at de har fått både
faglig, didaktisk og personlig utbytte av årstrinnsprofilen. De hevder også at
erfaringene er svært relevante for deres framtidige virke som lærere. Enkelte hevder at
lærerutdanningen gjennom ”ut og lær” er blitt tilført en ny dimensjon.
Materialet har lagt grunnlag for planleggingen av inneværende studieår.
Hovedlinjene i undervisningsopplegget er ført videre, men enkelte elementer er endret der studentenes anbefalinger pekte i en slik retning. English: This report presents the students’ points of view on the pedagogic profile of the third
year of teacher-training at Hedmark College. The profile or focus of the year has been
"Outdoor education". Through this profile the staff have directed the students’
attention to one aspect of the teacher's work that is often given insufficient attention in
Norway: the teacher’s competence in organising learning processes with young people
and children outside the "classroom", i.e. in the physical and social reality of their local
communities. The third year focus is on how the students can leave the indoor
classroom and make the best use of the learning potential they can find in the school
surroundings.
The students’ evaluation of this "outdoor education" process is overwhelmingly
positive. The students say that this approach has been positive for their academic,
professional and personal development. They also feel that outdoor education seems to
have high relevance for their future careers as teachers. Some even say that teacher
education, through "outdoor education" has been given a new dimension.
The material presented in this report is integrated in the revised version of the third
year of teacher education at Hedmark College, Elverum. The core of the year, "outdoor
education", has been kept, but changes have been made according to suggestions given
by the students.