Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
Abstract
Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter
gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til
skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på skole.
Videre er det også slik at 7 av 10 elever som mottar spesialundervisning er
gutter. Til en viss grad kan det hevdes at jenter er vinnere i dagens utdanningssystem,
og at det er en stor andel gutter som mislykkes og faller utenfor.
I denne studien har vi ut fra et stort kvantitativt datamateriale, identifisert
fire skoler med relativt små kjønnsforskjeller. I disse skolene gjør gutter det
omtrent like bra og på noen områder bedre enn jentene. Det er dessuten
generelt et godt læringsutbytte for alle elever i disse skolene. Både i lesing,
skriving, matematikk og engelsk har guttene gode kunnskaper og ferdigheter,
og guttene viser også en hensiktsmessig atferd og trives godt i disse
skolene. I de utvalgte skolene med små kjønnsforskjeller har vi intervjuet
både skoleledere, lærere og elever for å finne ut hva som kjennetegner skolene,
læringsmiljøet og den undervisingen som foregår der. Ut fra dette har vi
forsøkt å få en forståelse for og noen forklaringer på hvorfor guttene lykkes
relativt bra i disse skolene.
De primære og viktigste forklaringene vi har på de små kjønnsforskjellene
vi finner her, er knyttet til at dette er skoler med en generelt god allmennpedagogikk.
Det er en rekke fellestrekk ved den pedagogiske praksisen som
gjennomføres i disse skolene og det er denne praksisen som gir gode resultater
for både gutter og jenter. Dette er knyttet til både undervisningen og
læringsmiljøet i skolene. Vi kan si at disse fire skolene er gode skoler med
lærere som tar ansvar og framstår som tydelig voksne. Det er en støttende
og positiv relasjon mellom elev og lærer, der elevene opplever anerkjennelse
fra lærerne og det er god struktur på undervisningen. Dette er i samsvar med
internasjonal pedagogisk forskning som viser at disse faktorene har en stor
effekt på elevenes læringsutbytte. Vi finner relativt lite av den sterkt individualiserte undervisningen med stor
vekt på ansvar for egen læring, arbeidsplansprinsipper og andre former for
selvregulert læring. Det kan være slik at den sterkt individualiserte undervisningen
gir gutter større problemer og utfordringer enn jenter, og at det lett
kan bli store kjønnsforskjeller i skoler som vektlegger disse undervisningsprinsippene
mye.
Det er relativt få gutteorienterte aktiviteter i disse skolene, og de er i beste
fall kun en sekundær forklaring på guttenes positive resultater. I den grad
skolene foretar en tilpasning til gutters behov skjer det ved å tilpasse noe av
innholdet i skolen og fagene til gutters interesser og verdier. English: In recent years it has been well documented that girls’ educational
outcome are better in school than boys. This applies both in relation to academic
achievement, development of social skills and their behavior at school.
Furthermore, it is also results which tell that 7 of 10 pupils who receive special
needs education are boys. To some extent it can be argued that the girls are
winning in the system of education today, and that there are a large proportion
of boys who fail and fall outside.
In this study from a large quantitative data we identified four schools with relatively
small gender differences. In these schools the boys educational outcome
are about as well and in some respects better than the girls. Generally, it is
also a good learning outcome for all pupils in these schools. Both in reading,
writing, mathematics and English are the boys’ success as a good knowledge
and skills, and the boys also show appropriate behavior and are well being in
these schools. In these schools with small gender differences, we interviewed
school administrators, teachers and pupils to determine the characteristics of
their schools, learning environment and the teaching that takes place there.
From this we attempt to gain an understanding of and some explanations as
to why the boys succeeded fairly well in these schools.
The primary and most important statements we have on the small gender
differences we find here is related to this schools as with a good educational
system in general. There are a number of common features of the educational
practices implemented in these schools and it is this practice that gives good
results for both boys and girls. This is related to both teaching and learning
environment in schools. We can say that these four schools are good schools
with teachers who take responsibility and stand out as obviously adults. It is a
supportive and positive relationship between pupils and teachers, pupils experience recognition from teachers and there is good structure in the instructions.
This is in accordance with international educational research which
explains that these factors have a major impact on pupils’ outcome of learning.
We find relatively modest of the very individualized instruction which emphasis
on the pupils’ responsibility for learning, principle of work plan for learning
outcome and other forms of self-regulated learning. It may be that the highly
individualized instruction can mean more problems and challenges for boys,
than girls, and that it can without doubt be larger gender differences in schools
that emphasize such principle for instruction and teaching.
There are relatively few boys ‘oriented activities in these schools, and they
are at best only a secondary explanation for the boys’ positive results. To the
extent that schools make an adjustment to the boys needs it happen by adapting
some of the content in the school subjects to boys’ interests and values.