På Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesing
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133972Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Artikkelsamlingen utgjør det første av to bind med artikler skrevet på basis av
foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble
arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. Hensikten
med konferansen var å rette søkelyset mot forskning om norskopplæring på de
høyeste klassetrinnene i grunnskolen. De åtte artiklene i dette bindet omhandler
ulike utfordringer knyttet til utvikling av ungdomstrinnselevers lese- og
skriveferdigheter: Skriving i forbindelse med avgangsprøva i grunnskolen,
utformingen av oppgavene i avgangsprøvene, lesing og skriving på tvers av fag,
potensialet i tekster som gjerne regnes som svake, en åttende klasses tekster om
politikk, beskrivelse av den nye store komparative undersøkelsen av unges
leseferdigheter (PISA), tekstoppbyggingens mulige påvirkning på leseforståelse
og videreutvikling av leseferdigheter på skjerm og papir. English: This report is the first of two volumes of articles from the research conference
“Norwegian at the lower secondary stage”. The conference was arranged by the
department of Norwegian at Hedmark University College in January 2001. The
purpose of the conference was to focus on ongoing research of the teaching and
learning of Norwegian in the upper grades of the compulsory school. This
volume contains eight articles which deal with challenges in the development of
reading and writing: Writing as part of the final exam, the tasks of the final
exam, reading and writing across disciplines, the potential of ‘weak’ texts,
adolescents’ writing about politics, presentation of the PISA-study of reading
literacy, text structure and its impact on reading comprehension, and the
development of reading skills on paper and on screen.