"Som en livbøye i et opprørt hav…": Skjerming - teoretisk begrunnelse og praktisk gjennomføring.
Abstract
Norsk: Denne studien er en del av Prosjekt Undervisningsavdeling og er et ledd i den videre
utvikling av personalkompetansen knyttet til skjerming som metode på en
akuttpsykiatrisk post (Akuttposten). Studien søker å kartlegge den eksisterende praksis
ved Akuttposten med hensyn til intervensjonen skjerming. Skjerming er en utbredt
metode ved behandling av akutte psykiatriske tilstander preget av psykotisk forvirring
og eventuell fysisk utagering.
Til sammen 15 ansatte med ulik formell kompetanse ble intervjuet for å utdype og
synliggjøre personalets tanker og opplevelser knyttet til deltagelsen i denne
behandlingsmetoden. Svarene ble tematisert i ulike hoved- og undertemaer som
beskriver de utfordringer og dilemmaer som denne intervensjonen medfører.
Analysen danner grunnlaget for å hente fram noe av den tause kunnskapen og
handlingskompetansen hos personalet og bidra til utviklingen av et funksjonelt språk
for praksis. Gjennom analysen drøftes personalets erfaringer opp mot forslag til en mer
artikulert og begrunnet praksis. English: This study is a part of a four-year research collaboration between an acute ward in a
psychiatric hospital (the Acuteward) and Hedmark College, which aims at furthering
of competence in the clinical setting. The study maps and deepens the ongoing practice
related to seclusion on the Acuteward as an intervention method connected to acute
psychiatric illnesses such as psychotic disorders and/or aggressive behavior toward
others.
15 employees with varied formal education were interviewed to identify the staffs´
reflections and experiences related to their implementation and management of the
seclusion method.
The analysis lays the foundation for describing the tacit knowledge and practical
competence and a systematic reflection on seclusion and presents core and subthemes
that describes the typical dilemmas and challenges that these interventions generate.
The analysis also aims to develop a more functional language to describe this type of
competence-in-action.
Finally, the analysis leads to suggestions for a more articulated and functional practice.