Prosjektbarnehagen og 4-åringene. Evaluering av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo.
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134020Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten er den tredje og siste fra Høgskolen i Hedmark fra
evalueringa av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i
bydel Gamle Oslo. Dette er en tilleggsrapport til Sand og Skoug (2002) ”Integrering –
sprik mellom intensjon og realitet? ” som er rapport 1 fra vår evaluering. Oppgaven har
vært å vurdere sider ved det pedagogiske opplegget i barnehagene med tanke på
tilrettelegging av bedre språkopplæring og integrering. I rapport nr. 2 fra evalueringa
har vi fulgt noen av barna fra prosjektbarnehagene inn i skolen.
I denne rapporten tar vi spesielt for oss 4-åringenes norskspråksutvikling gjennom to år
i barnehagen, det tospråklige personalets rolle og oppgaver, samt en undersøkelse av
det sosiale samspillet i barnegruppene. Til slutt i rapporten har vi en oppsummering av
de viktigste konklusjonene fra vår evaluering av barnehageprosjektet i bydel Gamle
Oslo.
Resultatene fra undersøkelsen viser at barna lærte mer norsk før skolestart etter to år i
barnehagen, i motsetning til etter ett år (se Sand og Skoug 2002). Men til tross for to år
i prosjektbarnehagene starter også disse barna på skolen med en kompetanse i norsk
språk som er langt svakere enn det en forventer av jevnaldringer med norsk som
morsmål. En viktig utfordring for barnehage- og skolemyndighetene er utarbeidingen
og igangsettingen av et sammenhengende tospråklig pedagogiske program som
strekker seg over flere år. For å gjennomføre dette trengs godt utdannet personale. På
denne måten vil de minoritetsspråklige barna kunne få en opplæring som gjør dem i
stand til å lykkes på linje med majoritetsspråklige elever i skolen. English: This is the third and final evaluation report of the pilot project on shorttime
Kindergarten free of charge for all the 4- and 5-year old children in the district of
Gamle Oslo. This is a supplementary report to Sand and Skoug (2002) “Integration – a
gap between intention and reality?” which is the first evaluation report of the project. It
is also to be seen as a supplement to the second report (Skoug and Sand 2003) where
we follow some of the “project children” from the Kindergarten and into their first two
years in school.
In this final report we focus the 4-year olds and their second language development
after two years in Kindergarten, and further the role of the bilingual staff. We also look
into the social integration of the children in the Kindergarten. Finally we summon up
the main conclusions in our evaluation of the pilot project in Gamle Oslo as a whole.
We find that the minority children learn more Norwegian before starting school after
two years in Kindergarten than after just one year. But their knowledge in Norwegian
as their second language is far below the standard of their “Norwegian” peers. The
authorities within the educational field in Kindergarten and in School, both on the
central and the local level, need to work out a coherent bilingual program. Further they
should strengthen their efforts to qualify the staff, both the monolingual and the
bilingual teachers, to implement this program. This is in order to give the minority
children the same opportunities to do well in school as their ethnic Norwegian peers.