dc.contributor.author | Løviknes, Randi | |
dc.contributor.author | Struksnes, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2013-11-12T13:57:40Z | |
dc.date.available | 2013-11-12T13:57:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk sygeplejeforskning 3(3), 164-175. | no_NO |
dc.identifier.issn | 1892-2678 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134592 | |
dc.description | Dette er forfatters versjon av artikkelen. Forlagets versjon finnes på http://www.idunn.no/ts/nsf/2013/03/indre_motivasjon_og_ytre_krav_-_sykepleiestudenters_utvikli | no_NO |
dc.description.abstract | Introduksjon: Studentevalueringer av bachelorutdanningen i sykepleie er relativt entydige med hensyn til å beskrive gapet mellom teori og praksis. Studier viser også at nyutdannede sykepleiere ser ut til å ha manglende handlingskompetanse i møte med pasienter. En del av sykepleierens handlingskompetanse knyttes til å ha klinisk blikk. Nyutdannede sykepleiere får et ”realitetssjokk” når de begynner å arbeide som sykepleiere, og er usikre på sin handlingskompetanse. Den aktuelle studien hadde som utgangspunkt å finne ut mer om hvordan sykepleiestudenter erfarer at de utvikler seg til å bli kompetente sykepleiere innenfor dagens føringer for profesjonsutdanningen og helsetjenesten.
Hensikt: Å beskrive sykepleiestudenters ulike erfaringer med utvikling av klinisk blikk.
Metode: Kvalitativt design. Fenomenografisk metode. Utvalget besto av 6 studenter i 6. semester ved bachelorutdanningen i sykepleie. Alder 23-40 år.
Funn: Studentene har en felles oppfatning av hva klinisk blikk er. De beskriver imidlertid at det kliniske blikket ser ut til å variere innenfor de ulike praksisarenaene; somatikk, psykiatri og kommunehelsetjenesten.
Studentene beskriver at de har hatt en utvikling av klinisk blikk gjennom utdanningen. De naturvitenskapelige fagene fremheves som fundament og forutsetning for å utvikle klinisk blikk. Fag som sykepleie, vitenskapsteori og historie oppleves som lite relevante. Det 2
etterlyses strengere krav fra høgskolens side, både i forhold til deltakelse på undervisning og til eksamener.
Konklusjon: Studentenes beskriver at utvikling av klinisk blikk er å se helhet og sammenheng, som er noe mer enn fysisk observerbare bestanddeler. Utgangspunktet for å utvikle denne kompetansen beskrives som egen motivasjon og erfaringer fra praksis. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | no_NO |
dc.relation.uri | http://www.idunn.no/ts/nsf/2013/03/indre_motivasjon_og_ytre_krav_-_sykepleiestudenters_utvikli | |
dc.subject | klinisk kompetanse | no_NO |
dc.subject | klinisk vurdering | no_NO |
dc.subject | sykepleiere | no_NO |
dc.subject | utdanning | no_NO |
dc.subject | taus kunnskap | no_NO |
dc.title | Indre motivasjon og ytre krav. Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 164-175 | no_NO |
dc.source.volume | 3 | no_NO |
dc.source.journal | Nordisk sygeplejeforskning | no_NO |
dc.source.issue | 3 | no_NO |